– Sæt i gang i dag og vækst i morgen
Hanne er en haj til regnskab. Men hun er ikke kun en haj til tal og bogføring. Hun bruger også enhver lejlighed, til at se om forretningen kan optimeres. Derfor kigger Hanne lidt anderledes på tallene, når hun laver regnskab, hun stiller sig mere kritisk, end hvad man måske kan forlange af en regnskabsdame, som blot er hyret ind til at bogføre.
Vi har spurgt Hanne om de fem typiske steder, hvor DU kan spare penge, optimere forretningsgange og andre tips og tricks, hvor du kan øge din bundlinje uden at sælge mere.
Hannes bedste råd til iværksætteren:
Erkendelse
Erkend der kun er 24 timer i døgnet, så søg hjælp til de opgaver, du ikke har 100% styr på eller kendskab til.
Overskud
Tid er penge, men tid er også det, du skal bruge, når du skal; være sammen med familie og venner samt slappe af og samle energi og kræfter til at drive din forretning. Det giver overskud.
1) Kig på din mobilregning
Faste regninger som mobilregninger, internet, el osv. bliver ofte betalt, uden der tænkes over det. Men ofte betaler du for mere, end du har brug for. Et eksempel kan være mobilregningen. Her sker der ofte det, at man tilkøber nye services, tv, musikstreaming og lign. Skifter man så mobil og abonnement, hænger de gamle aftaler ved, og man betaler dobbelt.
Gør derfor dig selv den tjeneste, at du kigger på dine faste udgifter én gang om året. Tilpas dine abonnementer, forsikringer og lignende. Du vil blive overrasket over, hvor mange tusinde kroner der er at spare.
Gennemgå dit regnskabsprogram
Får du nok ud af dit regnskabsprogram? Dit program kan sikkert meget mere, end du har brug for, men udnytter du de funktioner, som du faktisk har brug for? Er der funktioner, som faktisk ville kunne hjælpe dig? Som eksempel har jeg her oplistet tre ting i E-conomic, som du bør kigge nærmere på, hvis du ikke allerede bruger disse funktioner:
» Bankafstemning/autobank
» Smart Inbox – scanning af bilag – automatisk læsning – godkendelse procedure
» Betalingsfil til bank
Rykkerprocedure
Selvom du ikke døjer med dårlige betalere, så vil du gøre dig selv, din forretning og din bogholder en kæmpe tjeneste, ved at have en klar rykkerprocedure. Jo før du rykker for pengene, des større er chancen for at få dem i kassen.
Gør op med dårlige betalere. Ønsker du dem stadig som kunder? Stil krav til dine kunder. Betalingen er en del af samarbejdet!
Gennemgå alle rutinerne på kontoret
Hvordan arbejder I med bogholderi, kunder, leverandører og personaleadministration? Ofte har man indgroede rutiner, som man kender og er tryg ved, men det er måske ikke det mest hensigtsmæssige for din kollega, som skal arbejde videre med opgaven. Derved går der mange minutter/ timer tabt på dobbelt arbejde.
Det er et overset punkt at optimere i administration. Små tilretninger i gamle rutiner kan frigive mange timer på sigt.
Skab overblik – sæt tingene i system
Har du styr på din forretning? Hvor hurtigt kan du have en balance klar til banken? Hvad omsætter jeg for i ugen? Hvad skylder jeg mine leverandører? Spørgsmål som let kan besvares, hvis man har styr på de fire foregående trin. Ting som giver dig som iværksætter og virksomhedsejer ro, således at du kan have fokus på de ting, som du er bedst til.
FAKTA OM HANNE FRIIS
2 Plus To ApS
Indehaver af konsulentvirksomheden 2 Plus To ApS.
Erfaring
30 år erhvervserfaring.
Projektledelse
20 års erfaring med projektledelse.
Økonomi og bogholderi
15 års erfaring med økonomi og bogholderi.
Selvstændig
Iværksætter og selvstændig i 12 år.
Uddannelse
Uddannet teknisk assistent. Efteruddannelse Efteruddannet i projektledelse og merkonom.
Læs mere på www.2plusto.dk