Det kan hurtigt blive uoverskueligt, hvis du for første gang skal udvælge den webshop løsning, som din webshop skal køre på. Der findes et hav af forskellige løsninger, og mens de fleste kan det, som du har behov for, så er der nogle faldgruber, du skal være særligt opmærksom på.
Vi vil i det nedenstående give nogle gode tips til, hvordan du vælger den rette webshop løsning. Behovene er ofte forskellige fra virksomhed til virksomhed, og netop derfor er det vigtigt, at du som erhvervsdrivende kender til egne behov, inden du kaster dig ud i at vælge det første system, der springer dig i øjnene.
Dan dig et overblik over dine behov
Du synes måske, at dette tip virker en anelse for simpelt – men det er det faktisk ikke, tværtimod. Når først du kommer i gang med at overveje, hvad det er for nogle behov, du reelt set har brug for, så vil du hurtigt finde ud af, at det kan blive en mere kompleks affære at vælge webshop løsning end først antaget.
Derfor er det en god idé at danne sig et overordnet overblik over, hvad det helt konkret er for nogle behov, man ønsker ens fremtidige webshop løsning skal dække. Driver man eksempelvis en webshop, der sælger tøj, så er muligheden for at oprette varianter vigtig. Ønsker man endvidere at ekspandere til udlandet, og skal det være det samme varelager, som webshoppen trækker fra, når der skabes salg, så skal det være en indbygget funktionalitet i ens webshop løsning.
LÆS OGSÅ
Sådan forbereder du din e-commerce virksomhed på Amazons indtræden
De fleste store løsninger såsom Shopify, Magento og Prestashop kan klare de mest basale behov. Kompleksiteten opstår dog, når man har nogle meget specifikke og krævende ønsker. Her kan det blive nødvendigt med hjælp fra en programmør til at kode funktionerne ind i webshoppen. Er det tilfældet, så skal man sørge for at vælge en webshop løsning, som tillader at der kan kodes direkte i systemet.
Invester i hjælp fra eksperter før det er for sent
Mange vil gerne i gang for så få penge som muligt. Det er også ganske forståeligt. Det bliver hurtigt en stor investering, hvis man vil have en professionel webshop fra dag 1, og derfor vælger mange at springe over der, hvor gærdet er lavest. Nogle gange går det godt, men ofte ses det desværre, at virksomheder får taget de forkerte beslutninger fra starten af. Det ender med at koste dyrt på længere sigt, og derfor slår vi et slag for, at man investerer i hjælp fra eksperter helt fra starten af.
Det kan være svært at finde ud af, hvem man skal spørge til råds. Derfor anbefaler vi, at du gør følgende, når du skal have hjælp fra eksperter:
- Spørg først og fremmest i dit netværk, om der er nogle, der har gode erfaringer med firmaer indenfor området – oftest vil folk i dit netværk have haft nogle oplevelser med forskellige bureauer og eksperter
- Stil kritiske spørgsmål til de enkelte bureauer, så du derved kan finde frem til, om der er basis for kompetent rådgivning eller ej
- Kig på de brugeranmeldelser, der tidligere har været. Har tidligere kunder været tilfredse?
Ovenstående skal være med til at sikre, at du ikke betaler for rådgivning, du reelt set ikke kan bruge. Det kan endvidere være en god idé at kigge på, hvem de mellemstore virksomheder i din branche benytter sig af. Derved kan du øge sandsynligheden for, at du får kompetent rådgivning indenfor netop dit felt.
Opsøg selv en masse viden – det kan godt betale sig
Det ses desværre alt for ofte, at virksomheder lægger sig fast på en given webshop løsning, fordi de et sted har læst eller hørt, at det er det rigtige. I vores optik er det ærgerligt, da man som virksomhed bør undersøge grundigt (på egen hånd), hvad det er for nogle muligheder, der reelt set er at vælge imellem. Når du på egen hånd undersøger, om hvorvidt Shopify eller Magento er det rette valg for dig, så ender du højst sandsynligt ikke selv op med et endegyldigt svar; men det vil uden tvivl hjælpe dig, når du skal ud og finde kompetente virksomheder, der kan rådgive dig om de enkelte systemer.
Vi håber, at ovenstående 3 tips til at finde den rette webshop løsning har givet dig et lidt bedre forudsætninger, når du bevæger dig ind i junglen af webshop løsninger. Vi ønsker dig i al fald held og lykke med din forretning