Spørgsmål 5: Hvordan får jeg opgjort firmaets andel af mine el-udgifter?

Jeg er ved at starte en PMV indenfor bilpleje hjemme hos mig selv. I den forbindelse bruger jeg vand og strøm fra min “private” måler. Hvordan kan jeg afregne det i firmaet så jeg får dækket de udgifter i mit private budget?

Svar:

Det mest sikre er, at du anskaffer en bimåler, så du får mål strømmen, du bruger til bilplejen, og på den måde kan opgøre, hvor meget virksomheden skal betale. Det er ikke en uoverkommelig udgift og giver stor sikkerhed for, at du hverken snyder dig selv eller SKAT.

Spørgsmål 6: Kan jeg som selvstændig trække hele mit faglige kontingent fra?

Svar:

Ja. Den del af det faglige kontingent man som lønmodtager ikke får fradrag for, kan du som selvstændig trække fra under rubrikken ”Kontingent til arbejdsgiverforening o. lign.” Du skal altså udfylde to forskellige rubrikker for at få fuldt fradrag.


LÆS OGSÅ: Revisorens Brevkasse: Frokost, kost og logi, PMV og Zoneterapeut


Spørgsmål 7: Kan en frokostordning betale sig for os?

Vi er oppe på at være 2 ansatte udover os selv nu. Vi har snakket om at lave noget fælles frokost ordning. Hvordan gør vi hvis firmaet skal betale for det? Kan det betale sig? For så skal de vel også beskattes af det. Jeg regner med at frokostordningen bare indeholder gangske almindeligt rugbrød og pålæg. Altså ikke færdig lavet mad udefra.

Vil der overhovedet være nogen ide i at virksomheden betaler det? Eller vil det være lige så smart at vi bare betaler 100 kr. om måneden hver og holder en privat pengekasse til det?

Svar:

For at virksomheden kan betale for frokostordningen, skal der være en egenbetaling på 15 kr. pr. arbejdsdag (20 kr., hvis frokosten også omfatter drikkevarer ud over vand og kaffe/te). Beløbet skal trækkes efter skat over lønnen. Så hvis I har beskedne indkøb, kan det nok lige så godt betale sig at lave en privat frokostordning, hvor hver betaler et beløb til kassen pr. måned.

Spørgsmål 8: Skal jeg have en erhvervskonto til virksomheden?

Skal jeg oprette en Erhvervskonto hos min bank el. kan jeg nøjes med en pluskonto til i min portfolio hos banken?

Svar:

Hvis du starter en virksomhed, skal virksomheden have en separat bankkonto. Men det behøver ikke at være en særlig erhvervskonto – en hvilken som helst konto er ok. Banken skal dog indberette kontoen som Nemkonto til det offentlige, men det er der også nogle banker, som gerne vil gøre – også selvom det er en allerede eksisterende konto, som bare bliver “udnævnt” til firmaets konto. Vi taler her om personligt ejede virksomheder.

 

Hvis der er tale om et selskab, f.eks. ApS eller IVS, går det ikke med en af dine egne konti, fordi selskabet har sin egen juridiske identitet og derfor ikke kan dele bankkonto med ejeren.