Corona har givet dele af erhvervslivet en ufrivillig pause. Men selvstændige er ikke sådan at slå ud af den, så rigtigt mange har brugt den tvungne nedlukning til endelig at få sparket liv i den webshop, de har gået med planer om i flere år.
Og det giver god mening. De seneste tal siger at e-handlen i Danmark er steget med 30% under nedlukningen og det er oplagt for mange af de nu lukkede butikker at få en del af den kage.
Men det er ikke sådan bare at sætte strøm til en webshop og så er der gang i forretningen. Omkring 8 ud af 10 nye webshop lukker igen indenfor to år. Men hvad adskiller de shops, der overlever, fra de shops, der lukker igen?
Vi har taget fat i Morten Vadskær, der er partner i webshop platformen Shoporama og spurgt ham, hvad der kendetegner de shops, der lever mere end to år. Morten Vadskær har selv startet flere webshops, men endnu vigtigere har han være med på sidelinjen på de flere hundrede webshops, der er åbnet på Shoporama. Morten pegede på fem områder, du kan fokusere på, når du har åbnet din webshop. Vi overlader ordet til Morten.
-Det, man skal huske, er, at det egentligt ikke er svært at få sat webshoppen op. Det kan alle gøre i dag. Dét, der er svært, er at skaffe de der 10-25 ordrer om dagen. I gennemsnit har en dansk webshop en konverteringsrate på 2%. Dvs du skal have 500 besøgende om dagen for at få 10 ordrer om dagen. Og det er mere vanskeligt end man tror, at skaffe 500 relevante besøgende.
Det tager tid og penge at nå dertil. Men undervejs er der nogle ting, man kan gøre for at overleve indtil man når et punkt hvor ens webshop er rentabel.
#1 Sæt penge af til markedsføring
Desværre ser vi alt for mange, der bruger hele deres opsparing på varelageret og forventer at markedsføringen er gratis. Det betyder, at når de skal have deres varer solgt, så har de ingen penge at markedsføre for. Og skal de så købe en ny kollektion et halvt år senere, så ender de med at sælge deres varelager til halv pris for at få råd til næste kollektion. Det betydre, de ikke tjener nogle penge på varerne og ender blot med at drifte en masse ved at sende gamle varer ud og hente nye varer ind. Sørg for at afsætte en betragtelig del til markedsføring. Afprøv en masse forskelligt og følg op på, hvad der virker bedst.
Læs også
Tre ting, der er afgørende for din webshops succes
#2 Fyld hylderne op – også med varer du ikke har
Det er ofte svært at forudsige, hvad du kommer til at sælge. Lad os tage et eksempel: Din leverandør har 1000 varer, men du har kun råd til at købe de 100 ind. Det er jo fair nok, men sørg for også at oprette de sidste 900 varer. Så må du skrive, der er lidt længere leveringstid eller blot kontakte hver kunde, der køber en af de varer og meddele, der er lidt længere leveringstid. På den måde får du et godt indblik i, hvilke af dine varer, dine kunder i virkeligheden efterspørger. I tøjbranchen opererer mange med kollektioner, der hedder NOOS (never out of stock). Det betyder, du altid kan få fingre i dem. Så har du mulighed for det, så smid hele NOOS kollektionen på din webshop.
#3 Hold likviditetsstyringen i meget kort snor
De fleste virksomheder, der lukker, gør det pga at likviditeten skrider. Så sørg for at bruge tid på at få godt styr på din likviditet. Det betyder ikke “skaf en masse penge” eller “skaf en høj kassekredit”. Det betyder, du skal have overblik over dit pengeflow 12 mdr. frem i tiden. Altså du skal vide, hvad du har af udgifter hver måned de næste 12 måneder og hvad du kan forvente i indtægt. På den måde undgår du ubehageligt overraskelser og kan holde skuden sejlende længere tid.
#4 Vær tålmodig, vedholdende, men ikke idiot
Det tager længere tid, end du tror. Så hav tålmodighed. År 2 er klart sjovere end første år, da du har noget at sammenligne med. Det tager virkeligt lang tid og efter første år kan du se, om der er fremgang eller ej. Efter et år skulle du gerne kunne se, at din omsætning stiger. Hvis den ikke gør det i længere tid, så er du virkeligt nødt til at ændre noget i din markedsføring. Eller i dit sortiment. Masser af besøgende i din webshop er jo ligegyldigt, hvis du har de forkerte produkter eller hvis de er for dyre.
#5 Brug de værktøjer, du har
Mange har en tendens til at fokusere på en feature, de har set ved konkurrenten. Det kan være en pop-up med en rabatkode, en måde at sammensætte et tilbud på eller en læg i kurv-funktion direkte fra søgemaskinen. Hvis de føler at salget udebliver, så siger de til sig selv “det er fordi, jeg ikke har den feature”. Det er bare næppe tilfældet. Selv meget simple webshops uden features kan sælge virkeligt godt. Lækre features er som regel bare prikken over i’et, som du kan krydre din shop med, når du har fundet ud af, at du kan tjene penge online.
Til sidst skal nævnes en lille ting, jeg altid siger til folk med en fysisk forretning, som åbner webshop: Du får kun succes med din webshop, hvis du bruger lige så mange timer i webshoppen, som du bruger i din fysiske butik.
“Men her under corona-nedlukningen er der jo også rigeligt med tid til det”, slutter Morten Vadskær.