For 4-5 år siden var der nok meget få, der ville tro, at en kinesisk-ejet app med korte videoer af folk, der danser, ville udfordre store digitale platforme som Facebook, YouTube og Instagram. Men det er præcis, hvad TikTok har formået at gøre ved at træde ind på markedet for digital markedsføring.
Tekst: Simon Beyer, CSO Ingager
TikTok er et sjældent eksempel på en ny platform, der virkelig har formået at blive en stor spiller i den allerede overfyldte scene af digitale markedsføringsplatforme. Hvad, der også er bemærkelsesværdigt, er den hastighed, hvormed TikTok er kommet ind på markedet. Videodelings-appen er det sociale medie, der har været hurtigst til at nå en milliard brugere, hvilket allerede skete i slutningen af september 2021. Dataanalyseplatformen, App Annie, forudsiger, at TikTok vil nå 1,5 milliarder brugere inden udgangen af 2022. Derfor er vækstrejsen sandsynligvis ikke slut endnu.
På grund af platformens størrelse, i kombination med muligheden for at nå et nyt publikum med lave CPM-niveauer, ses en stigende interesse fra brands og annoncører. Da TikTok er en ny platform, er mange brands og annoncører usikre på, hvordan de bedst griber TikTok an som reklameplatform. Vi håber, at denne artikel vil bringe klarhed om dette emne og forhåbentlig skabe et incitament til at afprøve TikTok til din annoncering. At komme tidligt i gang giver fordele. Du får nemlig et forspring i din læringskurve i forhold til dine konkurrenter, og annoncepriserne er stadig meget moderate i dag. Så lad os komme i gang med at forstå TikTok-annoncering bedre!
Best practices for TikTok-annoncering
TikToks Ads Manager minder meget om annoncemanageren på andre sociale medieplatforme. Den største forskel ligger i at kreere indholdet til TikTok. Det er et must at skabe indhold, der er tilpasset til TikTok for at få succesfulde kampagner. Derfor er dette afsnit vigtigt.
Mix og match dine kreative stilarter
I stedet for at bruge én type annoncemateriale skal du være kreativ og skifte mellem forskellige stilarter. TikTok foreslår, at du opdaterer din annonce hver syvende dag for at undgå at trætte dit publikum. Ændr det også for hver video. TikTok anbefaler forskellige scener med enten B-roll eller andre videoovergange.
Kom til sagen
Videoannoncer kan være op til 60 sekunder lange, men TikTok anbefaler at holde dem nede på 21-34 sekunder. Gør de første 3 til 10 sekunder særligt iøjnefaldende og engagerende, hvis man vil undgå at miste seere. De mest givende TikTok-annoncer fremhæver hovedbudskabet eller produktet inden for de første 3 sekunder.
Brug lyd og billedtekster
93 % af de bedste TikTok-videoer bruger lyd, og 73 % af TikTok-brugerne siger, at de ville stoppe op og se annoncer med lyd. Især fast tracks med over 120 slag i minuttet har normalt den højeste visningshastighed.
Men tekster til videoer eller billeder er også vigtige. Brug især tekst til at fremhæve dit ’call to action’. TikTok meddeler, at 40 % af annoncerne med den højeste visningstid inkluderer en billedtekst.
Vær positiv og autentisk
TikTok anbefaler, at videoer skal være “positive, autentiske og inspirerende.” Det er ikke stedet, hvor du skal teste dit mørke og triste indhold eller fyre en tung salgstale af. Du vil heller ikke have en video, der ser for “produceret ud”.
Prøv at bruge brugergenereret indhold i dine annoncer for at holde dem autentiske. For eksempel ved at involvere en, der ser direkte på kameraet og taler til publikum i én ud af tre af annoncerne.
Næste skridt for at skabe succes på TikTok
Er TikTok en platform for dit brand? Den eneste måde at finde ud af det på er ved at prøve det. Ud over B2C-virksomheder, der er rettet mod et yngre publikum, har TikTok i løbet af en kort periode udviklet sig til en platform, der også bliver brugt af B2B-virksomheder. Ved at lære, hvordan du bedst bruger TikTok som marketingplatform, og ved at prøve at lave annoncer, vil du øge din forståelse for, om TikTok kan spille en rolle i din marketing.
På grund af tempoet i TikToks udvikling vil der højst sandsynligt være tilføjet nye formater, nye brugerstatistikker, og demografien vil være blevet opdateret, når du læser dette. Men det skal kun ses som et incitament til konstant at holde styr på TikToks udvikling for at være på forkant med konkurrenterne.