Marketing- og billede-virksomheden JumpStory er på en ambitiøs vækstrejse. Sidste år voksede den Aarhus-baserede startup med 230%, og nu kan JumpStory annoncere en ny stor millioninvestering, så selskabet i alt har rejst over 20 millioner i kapital og lån. Den nye investering på knapt 10 millioner skal bruges til at erobre flere andele af den lukrative stock-foto-branche. En branche der årligt omsætter for over 25 milliarder kroner.
JumpStory’s vækst og særlige forretningsmodel har vakt opmærksomhed hos en række prominente IT-folk og investorer, som nu er gået med i den hidtil største fundingrunde i JumpStory’s levetid.
En del af investeringen kommer fra JumpStory’s eksisterende investorer, og derudover har bl.a. den danske IT-millionær og stifter af Ruby on Rails og Basecamp, David Heinemeier Hansson, investeret et større millionbeløb i JumpStory.
Øvrige nye investorer i runden inkluderer beauty-iværksætterne Søren Nielsen og Lone Bjørn Nielsen, Jens Thonke – founder af cybersecurity virksomheden nSense (solgt til F-Secure), Lars Terney – senior partner i Nordic Capital, Claus Maron og Niels Beck – founding partners af Blue Nore Consultants, Jens Thonke og Martin Roland Knudsen fra abxVentures og Peter Le Fevre.
”JumpStory har en fundamentalt ny tilgang til stock photos. I stedet for at konkurrere med de eksisterende giganter på deres banehalvdel har JumpStory transformeret hele forretningsmodellen og fokuseret på at kuratere det bedste indhold iblandt de hundredvis af millioner fotos, der findes derude. Læg dertil god traction; glade kunder og en meget lovende fremtid”, fortæller David Heinemeier Hansson om sin grund til at investere i JumpStory.
Én af David Heinemeier Hanssons egne virksomheder, Basecamp, har Amazon-stifteren Jeff Bezos som investor, og derfor betyder investeringen for JumpStory’s founders ikke kun mere vækstkapital, men også adgangen til et helt unikt netværk.
”David er måske ikke så kendt her i Danmark, fordi han først lige er flyttet hjem fra sine mange år i udlandet, men han er et kæmpe navn i bl.a. USA. Alle dem, vi pitcher til, ved hvem han er. Derfor er vi super beærede over, at han har besluttet sig for at hoppe med ombord på rejsen.
JumpStory er sat i verden for at sikre, at fotos får mere impact, når virksomheder bruger dem i deres digitale kommunikation og markedsføring. Rejsen handler for os om at gøre op med nogle af branchens dogmer – dvs. de komplekse licensmodeller; de klichéfyldte stock-fotos samt hele prissætningen, som vi har fundet både gammeldags og skæv”, fortæller co-founder og CMO hos JumpStory, Jonathan Løw.
Løw etablerede JumpStory i 2018 sammen med hans gode ven og iværksætterkollega Anders Thiim. De har i løbet af de seneste to år taget projektet fra idéfase til en startup, der i dag har aktive kunder i flere end 150 lande.
”USA, Canada, Australien og England er vores klart største markeder, men ikke desto mindre besluttede Jonathan og jeg fra starten af, at JumpStory skal være et dansk selskab og have Danmark som sit hovedsæde.
Vi tror på, at det i fremtiden er helt afgørende, at danske vækstvirksomheder beslutter sig for at blive og gi’ tilbage til det økosystem, som de har nydt godt af. Det mener vi ikke kun ud fra et økonomisk og skattemæssigt perspektiv, men også fordi vi synes, det er mere visionært at blive og gi’ tilbage frem for at haste til Silicon Valley, fordi det måske på den korte bane giver nogle fordele”, forklarer Anders Thiim.
Om JumpStory
JumpStory har specialiseret sig i autentiske stock-fotos, der ser meget forskellige ud fra konkurrenternes (Shutterstock og Getty Images) og samtidig har vist sig at give bedre resultater, når de bliver brugt af kunderne til deres kommunikation og markedsføring.
JumpStory har aktuelt ansatte fra 8 forskellige lande. De sidder alle på hovedkontoret i Højbjerg syd for Aarhus, hvorfra de servicerer kunder over det meste af verden.
JumpStory har samtidig simplificeret pris- og licensmodellerne i branchen, så brugerne frem for at skulle forholde sig til en masse komplicerede regler og vilkår i stedet får én samlet licens og ubegrænset brug af billederne for et mindre månedligt beløb. En model man kender fra andre brancher og måske grunden til, at JumpStory af flere internationale medier er blevet omtalt som ’Netflix for billeder’.
– Etableret i 2018 af iværksætterne Jonathan Løw og Anders Thiim
– Vækstet henholdsvis 100% og 230% i de seneste to regnskabsår
– Kunder fra 150 lande. Heriblandt kunder som APSIS, SEMrush, NIKE m.fl.