Som den første teknologivirksomhed i verden har danske Upström knækket koden til anvendelse af 100 procent genbrugsplast i elektronikprodukter. Det har givet dem adgang til store virksomheder og forhandlerkæder.
Elektronik er den hurtigst voksende affaldsstrøm på verdensplan. Ifølge en FN-rapport om den globale produktion af e-affald, bliver der hvert år kasseret 54 millioner tons. De høje krav for sikkerhed og robusthed i elektronikprodukter vanskeliggør anvendelse af genbrugsplast i produkterne, men nu har to unge brødre fra Silkeborg knækket koden. Som de første i verden har de lavet USB-adaptere med en skal i 100 procent genbrugsplast, der lever op til de lovmæssige og sikkerhedsmæssige krav.
De passionerede tech-brødre Jacob og Casper Sabir startede Upström i 2019. Missionen er at gøre, hvad tech-giganter som Apple og Samsung burde have gjort for længe siden: At føre elektronikudstyr i en grønnere retning. Derfor har Upström brugt år på at udvikle en helt unik og ekstrem modstandsdygtig recycled plastik.
– Vores samfund er indrettet, så vi ikke kan undvære plastik. Men produktionen af plastik er eksploderet og strømmen af e-affald bliver kun større. Vi er nødt til at tage situationen alvorligt og tage et ansvar. Der er høje krav til materialerne i elektronikudstyr, men det betyder ikke, at det er en umulig opgave at finde en grønnere vej, det har vi nu bevist, siger Jacob Sabir.
Rettidig omhu og hårdt arbejde
Plastaffald er den væsentligste kilde til Danmarks CO2-udledning fra forbrænding af affald, og det er en stor samfundsudfordring. Upströms genbrugsplast viser, at der er en vej og for at sikre plastens ægthed og en transparent kæde gennem produktionen, har de certificeret den under The Global Recycle Standard, der sikrer, at plastikken overholder ISO-klassificeringen for recycling.
– For os har det altid handlet om enten at være en del af problemet eller en del af løsningen. Selvom vores tiltag lige nu kun er en dråbe i havet, er vi sikre på, at selv en lille virksomhed, kan skabe forandring og inspiration i en branche, der mangler det, og samtidig gøre det på en transparent måde, forklarer Casper Sabir.
Med års research og rettidig omhu har Upström sammensat en forsyningskæde, der omfatter alt fra plastikindsamling, rensning, granulering og oparbejdning. For at udvikle en genanvendt plastik, der lever op til de høje krav for plastik i elektronikprodukter, har de i samarbejde med deres leverandørkæde håndplukket de reneste affaldsprodukter fra reklameskilte, udsmidt elektronikhardware og billygter og dernæst modificeret plastikkens egenskaber under genbrugsprocessen.
– Mange virksomheder er interesseret i at bruge genbrugsplast, men problemet er at få plast, der er rent nok, til at det kan genanvendes uden at urenheder problematiserer processen. Tidligere er genanvendt plast typisk blevet brugt til produkter, hvor renheden ikke havde den store betydning for produktets kvalitet. At Upström har fundet en leverandør samt genbrugsplast med en tilstrækkelig høj renhed, er et interessant skridt, forklarer Anders Egede Daugaard, Associate Professor ved DTU.
Har fået hul igennem til forhandlerkæder
Da pandemien var på sit højeste, kæmpede brødrene for Upströms liv. De fik dog hul igennem til kontorforsyningsmarkedet, og de CO2 besparende produkter er grunden til, at de i dag leverer udstyr til store danske virksomheder og detailkæder. Senest er de kommet ud i Telias danske butikker.
– Med Upströms produkter udvider vi vores sortiment af bæredygtige produkter og giver dermed kunderne endnu flere muligheder for at træffe grønne valg i forbindelse med køb af mobiltelefoner og udstyr. Upström er en dansk producent med en relevant mission, der har udviklet et stilrent nordisk produkt, der gør sig godt på vores butikshylder, siger Thomas Hansen, Category Manager i Telia Danmark.
Upströms produkter kan købes i hele Skandinavien, og målet er klart: Om tre år skal omsætningen være på 20 millioner kroner, mens den om 10 år skal være i milliardstørrelsen. Senere i år skal lande som Tyskland, Schweiz og Østrig indtages.
– Vi kan tilbyde virksomheder og forhandlerkæder en bæredygtighedsprofil, som er svært at finde på elektronikmarkedet, derfor rammer vi ned i et klart behov. Vi kommer de næste år til at arbejde endnu mere intensivt på udviklingen af mere bæredygtige materialer, og samtidig kommer vi til at lancere endnu flere produkter med et klart bæredygtighedsfokus, forklarer Casper Sabir.