Australian Bodycare fandt vejen til de tyske kæder gennem Amazon. Men den fynske hudplejevirksomhed er slet ikke færdig endnu. For den digitale strategi er allerede godt i gang på nye markeder, hvor virksomheden ønsker at etablere sig.
Australian Bodycare med hovedkvarter i Vissenbjerg på Fyn har satset stort på Amazon som handelskanal syd for grænsen, og det har åbnet døre til de fysiske kæder. Den fynske hudplejevirksomhed kan – grundet den modige digitale satsning – kalde sig en dansk eksportsucces.
Forklaringen bag den flotte vækst, som virksomheden har undergået, skal findes i den digitale strategi, hvor e-handel har sikret, at hudplejeprodukterne nu også findes på hylderne i fysiske butikker i udlandet.
Det har taget tid og kostet kræfter, men det har været det hele værd:
– Det er noget af en rejse, vi har været på de seneste år. Den har ikke været nem, og der har været modstand. Målet var at skabe trafik i fysiske butikker via online markedsføring. Mange mente, at det ikke var måden at gøre det på, men vi holdt alligevel fast i strategien. Det er vi glade for i dag, siger Jan Kruse Hansen, CEO og medejer hos Australian Bodycare.
Sådan lykkedes Australian Bodycare med den digitale strategi
Australian Bodycare har i mange år solgt sine produkter i fysiske butikker i Danmark, bl.a. Matas, Apoteket og Helsam. Dog oplevede man, at det var noget sværere at få hjulene til at rulle syd for grænsen. Den tidligere eksportstrategi, hvor man ved hjælp af distributører fik adgang til butikskæderne, skabte udfordringer, og der skulle nytænkning til.
Salgs- og Marketingdirektør, Morten Bo Madsen, købte sig ind i virksomheden, og et større analysearbejde af kundernes typiske købsadfærd blev sat i værk.
– Vores produkter har med hudlidelser at gøre. Det kan være intime problemer. Derfor vil kunder gerne søge information på egen hånd på internettet. Omvendt ønsker mange at købe produkterne i fysiske butikker – eksempelvis for at få ekstra rådgivning, forklarer Morten Bo Madsen.
Strategien blev lagt og anvendt første gang på det danske marked. En masse indhold, viden og artikler om hudproblemer skulle drive trafik ind på hjemmesiden for herefter at henvise kunderne til forhandlere – enten online eller fysiske butikker. Strategien blev implementeret på den danske hjemmeside i 2017 og viste sig at være en stor succes.
Men hvordan sikrer man lignende succes hos vores naboer i syd? Simpelt: man kommer i top-10 på Amazon.
Det resulterede i en tysksproget hjemmeside med masser af artikler og indhold om hudproblemer – lignende indholdet på den danske – men hvor salget i stedet blev sendt videre til Amazon. På den måde strøg flere af virksomhedens produkter ind i top-10 på Amazon, og det bar frugt.
– Resultatet var, at de store butikskæder stille og roligt fik øjnene op for os. Den første tyske kæde henvendte faktisk sig selv. Herefter gik det slag i slag. I dag har vi produkter i 5.000 tyske butikker, siger Jan Kruse Hansen.
Modellen genbruges på nye markeder
Modellen virkede og sikrede en solid eksportsucces på det tyske og senere også det hollandske marked. Modellen genbruges derfor nu på nye markeder, hvor Australian Bodycare ønsker at etablere sig med salg hos fysiske forhandlere. Det gælder bl.a. det franske, italienske, spanske og tjekkiske marked.
– Vi bygger en god og informativ hjemmeside. Vi skaber trafik på den og bruger eksterne platforme til salg. Det får os i sidste ende ind i de fysiske butikker, hvor mange af vores kunder foretrækker at handle, fortæller Jan Kruse Hansen.
Foruden Danmark, Tyskland, Østrig og Holland sælges de problemløsende hudplejeprodukter også hos forhandlere i både Norge og Sverige.