En Bang & Olufsen-butik i Herning? Skal I ikke sælge andet? Nej, det tror vi ikke er nogen god idé. Det bliver desværre et nej herfra. Den unge mand på 27 år, med den brune attachémappe i hånden måtte forlade Midtbank uden et lån. Men det skulle være løgn. Kenneth Koed Lauritzen ville det anderledes.
Tekst: Anne Bente Volf
Foto: Erling Jørgensen
Ét produkt. Ét brand. Én butik – på Torvet i Herning. Det var ikke set før, men ikke desto mindre var det den ambition, Kenneth Koed Lauritzen var gået i banken med. “Jeg måtte regne anderledes. Jeg måtte lave nye budgetter. De skulle da gå med på den idé – den var jo genial”, lyder det fra Kenneth Koed Lauritzen med et bredt smil.
I dag sidder han i det kun fem år gamle byggeri midt på Torvet, som siden første spadestik er blevet kaldt meget. Men den her historie har 15 år mere på bagen. Vi skriver 1999. Lokalerne, der var tale om dengang, ligger også på Torvet. I dag huser de Brdr. Price.
“Dengang var dét Hernings dyreste husleje – og jeg var gået med til at skrive under på en lejekontrakt på ikke mindre end 10 år. Jeg ville det her – jeg troede på det. Også selvom der dengang var butikker som Fona, Expert, Rio Radio, 2 tal og Fredgaard, Mini Radio, Nermi Radio.”
Kenneth troede på det. Bang & Olufsen i Struer troede på det. Faktisk var det dem, der havde spurgt Kenneth, om han kunne se sig selv i en Bang & Olufsen-butik i Herning. Dét kunne han … Men da han stod der på trappen med sin attachémappe i hånden, var han den eneste i Herning, der kunne … Men det slog ham ikke ud. Han vidste, hvad han kunne, og ikke mindst, hvad han ville – og det store ord var ”service”.
Ham i Kansas
Kenneth er fra Aabenraa. Han er udlært radiomand, som han selv kalder det, hos Kehlet Radio & TV i Ringkøbing. Med et år på EFG-basisår, som det hed dengang, gik han i lære. “Jeg vidste, jeg ville arbejde med radio og tv”, fortæller Kenneth, der brugte alle sine konfirmationspenge på et Bang & Olufsen musikanlæg BeoCenter 9000.
“Læretiden blev brugt på at betjene kunderne i butikken i Ringkøbing, men jeg vidste, at jeg var nødt til at skaffe min egen knowhow til, hvad der gemte sig under låget på produkterne”, lyder det.
Kenneth husker tilbage på en handel, hvor et par var interesseret i at købe en VHS-videomaskine, men nu var i tvivl om, om den fra Bang & Olufsen var de mange penge værd. Jeg, som den sælger, jeg var, og med mit kendskab til produkterne, gjorde, hvad jeg kunne for at overbevise dem om, at den her maskine var butikkens bedste.
“De vaklede.Men da ham i Kansas kom op nede fra værkstedet med en pandelampe og en skruetrækker og sagde, at netop dén VHS-videomaskine – til en værdi af 12.000 kroner – var den bedste, de ville kunne finde i Ringkøbing, købte parret den. Det sagde noget om den tiltro, de havde til mig”, fortæller Kenneth.
“Jeg ville mere. Jeg ville vide, hvad jeg kunne gøre, hvis nogen spurgte til noget inden i maskinen. Jeg ville kunne yde en service, der gik ud på mere end salg”, fortæller han.
Kenneth blev færdigudlært i butikken og tog derefter halv tid på værkstedet og halv tid i butikken.
Åbningsdagen
Efter et par nye udregninger og møder i banken lykkedes det. Kenneth fik lov at få en kassekredit, og den 2. august 1999 åbnede Bang & Olufsen-butikken i Herning. Så var der bare lige den der med personale. Her vidste Kenneth nemlig også, hvad han ville have. Eller hvem. Han ville have fat i en vis Ralph Clausen, som han vidste kunne noget med service. Han kontaktede ham, og en jobsamtale fandt sted hjemme i køkkenet hos Carina og Kenneth. Næste dag var Ralph ansat.
Dagen, hvor butikken skulle åbne, var samme dag, som FC Midtjylland fødtes. Det skulle fejres, og med pomp, pragt og et hornorkester, borgmestertaler og røde bånd var det hele én stor fest lige midt på Torvet – alletiders for butikken. Torvet var fyldt med mennesker, så mere kunne de ikke have drømt om.
LÆS OGSÅ: Herning, Hübsch & Happiness
“Udfordringen var, at jeg ikke kendte nogen i Herning. Så for mig handlede det om at få et netværk. Jeg meldte mig ind i alt, hvad jeg kunne. Fodbold, ishockey og senere håndbold. Netværksmøder fandtes ikke dengang, men jeg skulle lære byen, borgerne og ikke mindst de erhvervsdrivende at kende.”
Årets butik
Der kom gang i butikken, og den ene dag tog den anden, men dagene var lange. Der blev betjent kunder hver dag – hele dagen. Morgentimerne og ret ofte også om aftenen blev der kørt varer ud og monteret. Service, igen. Om det var den lille bestilling eller den store installation, var underordnet. Det handlede om glade og tilfredse kunder – der kom igen – eller sendte deres nabo.
Butikken kunne noget. Den service, Kenneth ønskede at byde på, var lykkedes. Det mærkede kunderne – om det så var på brugte produkter, der ikke engang var handlet i butikken, så skulle der ydes service. Og det gav pote. Allerede i 1999 blev butikken kåret til ”Årets Butik 1999” i Herning Bladet.
“Det var virkelig ikke kun min fortjeneste. Ej heller kun B&O produkterne, men også Ralph fik her et skulderklap. Den service og den sparring de to allerede dengang formåede at give og have, var alt afgørende. Og jeg tror, at det er en stor del af at vi i dag er, hvor vi er. Jeg har meget at takke Ralph for. Heldigvis er han stadig en stor del af butikken i dag”, understreger Kenneth.
Ikke bare …
Årene gik. Det gik godt. Nok gik det op og ned for Bang & Olufsen, men butikken i Herning kunne noget. Kenneth ville mere.
“Enten skulle der ske noget nyt med butikken, ellers skulle jeg noget helt andet. Der skulle på en eller anden måde mere dedikation til. Produkterne skulle vise mere – vi skulle vise mere. Varerne fejler jo intet – omvendt fortjente de mere, end vi kunne give dem.”
Igen gik der ambitioner i Kenneth. Men denne gang var der tale om nybyg. Og ikke hvor som helst. Næh nej. Midt på Torvet. Foran kirken. Altså 7400 Herning C. Lige i hjertet. I et stort guldhus. A House of Sound and Vision.
“Det var ikke bare lige sådan, men her er vi i dag. Fem år senere. Byggeriet blev der skrevet meget om. Også allerede inden det var gået i gang. Man køber da heller ikke bare lige en grund midt på Torvet … Og hvad så, når nogen fra museet dukker op og fortæller, at de har fundet en lut … Så kan man vælge at tænke ”Der røg det projekt”, eller man kan tænke ”Det er et musikinstrument – det er et tegn.” Kenneth valgte det sidste.
“… Og vi er her endnu”, siger han med et stolt smil.
NEXUS
Den 30. januar 2014 kunne han endnu engang invitere byen indenfor i Bang & Olufsen-universet. Huset NEXUS – latin for sammenhold, forbindelse og knudepunkt – byder på så meget mere end billede og lyd. På så meget mere end radio og tv. Mere end service og viden. Tingene skal have plads. Skal vises frem. Det skal kunne drejes og komme ud ad vægge eller op af gulvet. Der skal bare mere end en hylde og et spot til at vise de her produkter frem. De kan, skal og må godt stråle og formå at stå helt alene. Stilrent. Ambitiøst. Lækkert. Med alle deres detaljer. Men det skal man træde indenfor for at opleve – og dét er man mere end velkommen til.
Det smukke hus byder på mere, end man forestiller sig, og her tager tingene den tid, tingene skal tage – om man søger stort eller småt. Om en kunde mangler et batteri til en fjernbetjening, om man ønsker at forny en gammel model, eller om man er ved at bygge nyt hus og ønsker Bang & Olufsen integreret i hele boligen, så byder vi gerne på kaffe og en rundvisning, lyder det.
Mere end bare et salg
Der er mange tanker, idéer og mange følelser i den forretning, Kenneth har bygget op. Han har selv gået forrest, men han har stadig Ralph med.
“Dén mand kan virkelig sælge sand i Sahara”, siger Ralph om Kenneth.
“Men det er ikke bare et salg for ham. Han elsker det, og han sørger for, at kunden er mere glad for den handel, end han selv er. Det er nemlig servicen, det kommer an på, lyder det. – Kenneth og jeg vil det samme – han er bare iværksætteren, der tør – og turde. Og det har jeg respekt for. Og føler mig privilegeret over at være en del af”, siger Ralph Clausen.
20 år senere
Der er vist ikke det, Bang & Olufsen Herning ikke har været med til at indrette eller installere. Der kommer stadig kunder med gamle, gode produkter. Nogle vil gerne have dem kigget efter, mens andre ønsker en nyere udgave – og derfor har butikken naturligvis også få ældre, men gode modeller på lager.
Det er blevet til små og store opgaver gennem tiden. Lejligheder, huse, både. Nybyg. Ombyg. Kunderne beder ofte Kenneth være med på andre indretningstips end blot billede og lyd, da han i den grad har sans for detaljerne. Han ser ting – til ende. Og ser ingen grund til eksempelvis at kigge på ledninger, når de kan gemmes væk.
“Det gider man da ikke, men det skal jo tænkes ind. Detaljerne. Det er dem, der gør det lækkert. Altså alt det, man ikke ser …”
Ingen kender fremtiden, men lytter man til Kenneths historie, og kigger man på ham, mens han fortæller, ser man det. Passionen for faget. For produkterne. For kunderne. Servicen. Det handler stadig om servicen her 20 år senere. Det er det, der er passionen. At se, hvad de små ting som udviklingen i tiden giver af muligheder, og sørge for, at kunderne får det. At man med én fjernbetjening kan styre lyd, billede, gardiner, kaffe og alt mulig andet – det er én ting. Men hvis nu man kan mere eller andet – eller det måske driller, så skal der service til. Og dét ved Kenneth.