Den ene dag springer to stribede kattekillinger op af motorrummet og løber ud på værkstedet for at gemme sig. Næste dag skal du pille mavesækken fra et rådyr ud af frontgitteret på en Skoda. Hos Skadecenteret i Bilernes Hus i Silkeborg er uforudsigelighed et hverdagsvilkår.
Tekst: Majbritt Mikkelsen
Foto: Preben Stenholt
”Vi ved aldrig helt, hvad der venter os af uforudsete opgaver, når vi møder på arbejde mandag morgen. Nogle dage står der to biler og venter, andre dage står der ti – og med vidt forskellige skader. Derudover er der selvfølgelig de biler, som står listet op i vores bookingsystem.” Sådan siger Skadeschef Lasse Hornbøll, der har inviteret Bizz Up inden for til en rundtur i det store, velkørende bilhus midt i Silkeborg.
De kendte ukendte kunder
Skadecenteret i Bilernes Hus, der reparerer alle bilmærker, hører til blandt de største af sin slags. Hvert år ruller omtrent 4.000 person- og varebiler igennem værkstedet, der er bemandet med 16 specialister til at tage sig af de mange typer skader. Om kunderne fortæller Lasse: ”De fleste kunder er heldigvis sjældne gæster i Skadescenteret, idet mange i løbet af deres tid som bilister aldrig oplever at komme ud for et uheld. Selvom kunden sandsynligvis står i husets kartoteket, har vi – i modsætning til de andre afdelinger – måske aldrig har set ham eller hende før. Men opgaven består hver gang i, at alle skal gå herfra med en god oplevelse, selvom omstændighederne med en skadet bil naturligvis ikke er så opmuntrende.”
Taksatorer og teknologiske kvantespring
95% af alle skader i værkstedet er forsikringsskader. Alligevel er der længere og længere imellem, at en taksator fra de respektive forsikringsselskaber trasker rundt på værkstedet iført blåt jakkesæt og notesblok for at besigtige biler. Lasse Hornbøll siger: ”Vi er koblet op på et IT-system med forsikringsselskaberne, og derfor foregår meget i dag via fototaksering, hvor vi tager billeder af skaden, som uploades sammen med værkstedstilbuddet. Taksatoren kan sagtens sidde i København eller Århus og foretage vurderingen og den godkendelse, der skal til, for at vi kan gå i gang med at reparere bilen. Men fordi vi er et stort værksted og derfor også har mange store skader, får vi stadig besøg af taksatorer hver uge, men slet ikke i samme omfang som før.”
I det hele taget er IT og digitaliseringen ifølge Lasse en af de største forandringer i bilbranchen: ”Da jeg blev udlært på værksted for mange år siden, stod vi med en manual og et foldekort, som vi satte kryds på, når vi fandt en fejl. I dag foregår det meste via en computer, hvor bilen vises i 3D, og ud fra registrerings- og stelnummer popper alle oplysninger om reservedelspriser og vejledende reparationspris op i systemet. Bilerne udvikler sig også i en vanvittig fart, hvilket stiller enorme krav til vedvarende uddannelse af vores folk. Der er næste altid nogle afsted på kursus.”
Hallo! Kan jeg få noget hjælp?
Skaderne, der håndteres i Skadecenteret, er alt fra tyveri, hvor ruden er knust og navigationen revet ud af frontpanelet, til hærværk, små uheld, store skader og autolakering. Når skaden er sket, ringer folk som oftest til Bilernes Hus med det samme. Lasse fortæller: ”Folk åbner handskerummet og griber instruktionsbogen, hvor der typisk er et kort med vores nummer. Når vi får dem i røret, kan de virkelig være oppe i det røde felt. Forståeligt nok. Vores opgave er så at guide og skabe et overblik, så de hurtigst muligt kan falde til ro igen. Har man lige påkørt et rådyr, og fronten er krøllet sammen, er det klart, at humøret er i bund, samtidig med at adrenalinen kan drøne rundt i kroppen. Ikke sjældent oplever vi også unge mennesker, der græder og ikke tør ringe hjem og fortælle deres far, at de fx har bakket ind i en stolpe ovre ved Føtex. Så tager vi nogle gange teten og ringer til faren og fortæller ham, at ingen er kommet til skade, og bilen nok skal blive pæn igen. Husk på, at bilen ofte er mandens kæreste eje – og ofte den største investering næst efter huset.”
Hærværksskader er der ifølge Lasse mange af: ”Den mildere form for hærværk, er når et barn – i god tro – har skrevet eller tegnet på siden af bilen med en sten. Det er straks værre, når en jaloux ekskæreste har ridset et grimt budskab i lakken.”
Ingen bil, intet liv
Selvom ens bil er landet i Skadecenteret hos Bilernes Hus, går livet ikke i stå. Lasse siger: ”Mange mennesker har travlt i dag, og det kan være svært, ja nærmest umuligt, at undvære en bil; børnene skal til sport, mor eller far har måske langt på arbejde, der skal handles ind osv. Derfor er det en del af vores service, at man kan råde over en gratis lånebil, så længe reparationen står på. Det er med til at gøre hverdagen smidig og give folk den gode oplevelse, som vi lægger så stor vægt på. Samtidig sørger vi for at gribe knoglen undervejs og holde folk informeret om, hvordan reparationen af deres bil skrider frem.”
Og hvem ved? Måske er det netop Lasse, hans 16 mænd og den solide service i Skadecenteret, der er tungen på vægtskålen, når kunden næste gang står for at skulle investere i hestekræfter på hjul – og derfor går de par ekstra skridt op i udstillingen i Bilernes Hus. Man ved som sagt aldrig, hvad der kan ske.
FAKTA:
- Når en bil er skadet for mere end 55% af bilens handelsværdi, skal kunden ifølge lovgivningen tilbydes kontant erstatning
- Bilernes Hus er autoriseret forhandler af fabriksnye Kia, Nissan, Skoda og Volkswagen samt autoriseret servicepartner for Audi, BMW, Fiat, Kia, Nissan, Skoda og Volkswagen
- Bilernes Hus har alt i det nyeste værkstedsudstyr, specialuddannet personale, der løbende uddannes inden for de forskellige bilmærker, altid mere end 300 nye og top klargjorte, brugte biler i den indendørs udstilling, Danmarks største værksted med 80 lifte til personbiler og dækhotel med plads til 18.000 hjul
- Værkstedet servicerer mere end 30.000 biler om året