En række investorer fra DanBAN, samt DanBAN’s egen Co-Investment Fond ser et stort potentiale i agrosektorens største AI-baserede vidensnetværk Farmbrella, der i 2022 vil vækste ud over over Danmarks grænser.
Farmbrella blev stiftet i 2020 af Christina Elgaard, Vagn Lundsteen og Finn Jensen fordi der var et missing link imellem profiler og kompetencer i agrosektoren i Danmark. Der manglede simpelthen et netværk, hvor landbrugsdirektører og følgeindustrien kunne udveksle viden og ydelser. Deres mission er at skabe et transparent marked for søgning af profiler i landbrugsbranchen. En mission og vækstrejse som medlemmerne af DanBAN nu er med til at realisere.
I forbindelse med investeringen fik vi en kort snak med Farmbrella.
1. Hvordan er Jeres historie, og hvordan har Farmbrella’s rejse været fra idé start til i dag?
Agrosektorens nye digitale platform har siden sin opstart fået tilgang af mere end 1.000 brugere, og allerede i 2022 er målet at Farmbrella skal vækste uden for Danmarks grænser. Målet er at blive verdens største netværk for agrosektoren.
I januar 2021 tilførte Vækstfonden og en række private investorer virksomheden et millionbeløb, og til at gå i spidsen for udviklingen blev Jens Stenbæk, formand i Andel og tidligere medlem af Capnova, hentet ind som bestyrelsesformand.
Farmbrella har siden november 2020 lanceret seks netværk i agrosektoren, ligesom Farmbrellas bestyrelsesdatabase er blevet en realitet. Her kan banker, landbrugsvirksomheder og finansieringspartnere finde egnede bestyrelsesprofiler. Herudover blev en bestyrelsesuddannelse lanceret i efteråret 2021.
I forbindelse med oprettelsen af et investeringsnetværk med fokus på agrosektoren har virksomheden også lanceret FarmHub Invest, hvor startups i agrosektoren kan blive en del af et inkubatormiljø og hvor nye, grønne startups kan blive linket op med investorer.
2. Hvordan, og hvornår kom I i kontakt med DanBAN?
I forbindelse med at Farmbrella af Vækstfonden blev nomineret til EU Entrepreneur of The Year 2021 fik Farmbrella mulighed for at pitche til et DanBan event i samarbejde med Danske Bank i Aarhus oktober 2021. Efter eventen gik det stærkt, og i december måned faldt Farmbrellas anden investeringsrunde i 2021 på plads med en investering i virksomheden på mere end 3,0 millioner kroner, hvilket betød at Farmbrella ved indgangen til 2022 har en valuation på knap 20,0 millioner kroner. Med i investeringsrunden var både DanBan og DanBans co-investment fond.
3. Hvordan har det været at være i et syndikat med DanBAN? DanBAN’s fond har investeret i Farmbrella, hvordan har den form for investering været?
Det har været ekstremt lærerigt at få tilgang af de store kompetencer fra DanBan, og det tætte og intense samarbejde omkring investeringsrunden i efteråret har været med til at strømline organisationen til den videre vækstrejse. Vi er overbevist om, at Farmbrellas ambitiøse mål kan opnås, ikke mindst fordi vi nu har smart money med fra DanBan, og vi ser meget frem til også at gøre brug af syndikatets kompetencer i bestyrelseslokalet.
4. Hvilke tanker og refleksioner har I haft omkring processen?
Som startup er vi godt vant med at præsentere virksomheden for kunder, samarbejdspartnere og eventuelle investorer, men vi havde virkelig forberedt os grundigt før DanBans pitch-event. Vi havde ekstremt meget fokus på vores nøgletal, og vi gjorde meget brug af sparring med DanBan forud for mødet, så både vi og eventuelle investorer kunne få det optimale ud af vores deltagelse ved pitch-eventen. Det er vigtigt at præsentere virksomhed og produkt godt, kort og præcist, og også have fokus på at pitchet lever videre på DanBans platform.
Vi ved godt, at skal vi indfri vores store ambitioner om international vækst i stor skala, så har vi brug for tilgang af både kapital og viden, og med investeringen fra DanBan og DanBans co-investment fond har vi fået tilgang af begge dele. Det stiller os meget stærkt i forhold til Farmbrellas videre udvikling.
5. Hvilke råd vil I give til andre startups som søger funding og som er på vækstrejse?
Vores råd til andre startups vil være at have ekstrem stor fokus på nøgletallene. Og så har vi selv haft stor gavn af, at vi helt fra begyndelsen i 2020 har ageret som en moden virksomhed. Det betyder, at vores økonomiske rapportering er sat meget i system, og så sammensatte vi hurtigt en professionel bestyrelse og startede samarbejder med både en god revisor og advokat. Når man bliver udspurgt af professionelle investorer i forbindelse med et pitch-event, så er det virkelig vigtigt, at der er styr på tallene. Ellers ser man hurtigt, at interessen fra de mulighed investorer forsvinder, og uanset om et pitch-event går godt eller skidt, så er det bare om at tage læringen med sig hjem og gøre det endnu bedre næste gang.