Trods en verdenspandemi som har udfordret restaurationsbranchen så har take away kæden OLIOLI formodet at servere poké bowls og samtidig vækste! De har netop rejst ny kapital fra et syndikat af  business angels gennem DanBAN.

OLIOLI er en take away kæde I Danmark, som var de første til at introducere Poké Bowlen til landet.

Deres mission er at skabe glæde mellem mad og mennesker og det er blandt andet det der gør deres koncept unikt. De går meget op i servicen, hvordan medarbejdere trives i OLIOLI og branding. Det er ikke blot et produkt, men en hel oplevelse.

Derudover differentierer OLIOLI sig fra andre poké koncepter, da de har moderniseret den traditionelle poké bowl med et personligt præg af smage fra Asien (Stifterne af OLIOLI er fra Thailand og Sydkorea), men også det mere rustikke touch fra Skandinavien som vi kender med mange grøntsager og sundere alternativer.

Nicolai og Frederik startede OLIOLI for lidt over 4 år siden. De mødte hinanden i REKOM hvor de arbejdede med PR og Marketing sammen. Her blev de gode til at skabe nye koncepter, som de hver weekend skulle bruge til at tiltrække folk til RKEOMs barer og natklubber.

Ved siden af det, så har Nicolai haft en thai take away med sin familie, samt læst på CBS og Frederik har arbejdet i forskellige take away kæder i København.

1. Hvordan har jeres vækst-rejse været fra idé start til i dag?

Nicolai fik idéen fra sin veninde tilbage i 2016, som havde været på udveksling i San Diego. Hun var kommet hjem og fortalte om det her fantastiske koncept – en blanding mellem sushi og salat. Det lød mega spændende. 2 uger efter dukkede det op på Nicolais Instagram-feed og derfra var han ikke i tvivl – det skulle han starte og selvfølgelig skulle det være med sin makker, Frederik.

De tog til London og afprøvede nærmeste konkurrenter for at få inspiration. Senere blev det til en 60 siders forretningsplan med alt fra økonomi, koncept, drift osv.
Der gik 13 måneder fra idé til at de åbnede først butik på Frederiksberg i Oktober 2017.

Lige siden har de åbnet flere butikker, der i dag tæller 9. De har været igennem to faser og er nu klar til tredje fase; fase 1 – proof of concept, fase 2 – intern optimering og klar til at være skalerbar, fase 3 – klar til at ekspandere. Og det er her at kapitalen og kompetencerne fra syndikatet gennem DanBan træder i kraft.

2. Hvordan og hvornår kom I i kontakt med DanBAN? 

“Vi har hørt om DanBan gennem Tue Mantoni, Bestyrrelsesformand hos Vækstfonden, som vi i flere omgange har været i dialog med omkring OLIOLI.
Vi pitchede til Angel Investor Meetup i Odense 2021, som er arrangeret af Odense Seed & Venture, Keystones, BA Syddanmark og DanBAN.”

3. Hvordan har det været at få DanBAN investorer om bord?

“Det har været super fedt. Det har været en meget nem og smertefri proces.”

4. Hvilke tanker og refleksioner har I haft omkring processen med at få yderligere investorer med i denne runde?

“Vi har på nuværende tidspunkt ikke tænkt os at rejse mere kapital end fra dem vi lige har fået fra syndikatet, men vi er aldrig udelukkende for mulige setups og bud.”

5. Hvilke råd vil I give til andre startups som søger funding og som er på vækstrejse?

“Bliv ved og aldrig giv op. Det kan være svært at finde det helt rigtige setup, men du skal ikke give op. Det skal nok lykkedes.”

OLIOLI, DanBAN, Bizz Up