Er Skive en handelsby om 10 år? Ja – hvis butikkerne er omstillingsparate, klar på at være kreative og skabe en ekstraordinær kundeoplevelse. Sådan lød det samlede svar fra bl.a. JYSK, Matas og Anette Eckmann, da man i Skive Kommune havde inviteret 100 fra detailbranchen til at blive inspireret til fremtidens detailhandel.
COVID-19 har sat dybe spor i detail- og restaurationsbranchen. Både i de små lokalsamfund, men også i de større byer. Butikker må dreje nøglen, som følge af mange måneders mistet omsætning, og, i følge Anette Eckmann, er købsadfærden for evigt forandret. En del af befolkningen, som hidtil ikke har handlet på nettet, har i løbet af de sidste 2 år fundet ud af, hvor let det er at handle online og undgå bøvlet med at få sat håret til at gå ud i offentligheden, skrabe is af bilen, finde og måske endda betale for en parkeringsplads. Blot for at få det samme produkt og den samme service, som hvis de handlede på nettet.
Trendhunteren, Anette Eckmann tror på butikkerne i fremtiden – efterfulgt af et stort ´men´; ”Kunderne vender ikke tilbage til den gamle butik, hvis ikke butiksejerne forstår at forny sig”
100 deltagere fra detailhandlen var onsdag aften samlet for at blive klogere på hvordan de kunne forny sig og vinde kunderne tilbage under overskriften ”Boost din butik”. Keynote speaker, Anette Eckmann talte til deltagerne om fremtidens detailhandel efter en krisetid.
”Intet bliver som før. Butikkerne skal nulstilles, fornyes og ændres” På et slides viser Anette Eckmann en dyster forudsigelse; den sidste fysiske butik lukker i 2036. Dog tror hun ikke selv på forudsigelsen.
”Vi skal i gang med en genfødsel. Kig på jeres facade. Er der pænt og rent eller er det noget der hænger? Er der en pære der er sprunget? Hvad har i brugt al den tid på, da I havde lukket ned?, ” siger Anette Ackmann i dyb alvor mens hun er gået ned fra scenen og rundt blandt butiksejerne, hvor hun kan kigge dem i øjnene.
”Brug sociale medier og vær personlige og giv lidt af jer selv. Vær kreative og lav oplevelser der skal trække folk ind i butikken. Alliér jer med nogen der kan skabe den event i butikken, der skal til før at trække kunderne ind. Kig på jeres økonomi – hvad er der til at lave lidt hype om jeres butik på en ny måde”
Til denne aften af en ”genfødsel af butikslivet”, var også JYSK og Matas inviteret ind til at give deres besyv med.
”Jeg mener helt klart, at de fysiske butikker har en berettigelse. Men det kræver også, at vi laver nogle forandringer. Butikkerne de skal kunne give nogle unikke butiksoplevelser, som kunderne ikke kan få på nettet. Vi skal kunne inspirere, rådgive og forkæle vores kunder, når de besøger os i butikken. Vi skal også sørge for, at vi får sammenkoblet de digitale kanaler i vores butiksoplevelser,” udtaler Pernille Stentoft, Experience Manager hos Matas.
Mens Matas fortalte om hvordan en levende butik og medarbejdere ude på gulvet, frem for bag kasserne, skal skabe de gode kundeoplevelser, så fokuserede JYSK på at glade medarbejdere er det primære aktiv i gode kundeservice.
”Vi tror 100% på de fysiske butikker – også i fremtiden. Det er her vi kan rådgive kunderne, give dem Danmarks bedste kundeservice – og ikke mindst er det i butikkerne, at de kan mærke den energi og engagement, som retailere har, fortæller Line Knudsgård Hviid, Training Manager & HR Business Partner, Danmark
Det var ikke kun lokale skibonitter der ville give deres butik et ”fremtids-boost”. Deltagerlisten omfavnede butiksejere fra Nykøbing, Thy, Viborg og helt til Videbæk og Fyn. Èn af dem der var taget langvejsfra, var Dorte Søgaard fra Fyn; ”Corona har været hård ved vores butik, og der er ikke meget hjælp og inspiration at hente i vores egen Handelsstandsforening,” siger Dorte Søgaard. ”Vi så eventen på Facebook og tager gerne turen til Skive for at få det fremtids-boost der er nødvendig” siger Dorte Søgaard, som har taget en overnatning, for at gøre en oplevelse ud af det.
Arrangementet var støttet af blandt andre Skive Kommune.
”Det danske handelsliv er truet og det skal vi gøre noget ved. Det er en branche der længe har lidt under digitaliseringen og senest under pandemien. Det har en betydning for livet i byen og ikke mindst for turismen. Derfor har vi en forpligtelse til at hjælpe vores detailliv. Både lokalt som kommune, men også nationalt som samfund,” fortæller Gregers Frederiksen, formand fra Erhverv- og Arbejdsudvalget i Skive Kommune. ”Og det stopper ikke her. Det er et fælles ansvar, men butikkerne skal hjælpes på vej. Derfor vil vi gerne som kommune, tage initiativ til, at vi sammen med Skive Handel og det lokale erhvervsråd, Business Skive samt Erhvervshus Midtjylland ligger en plan for hvordan vi sammen løser denne opgave – nu og i fremtiden.