Foredrag skal inspirere os i en retning vi kan bruge i vores hverdag – ikke bare på jobbet og privat, men som hele mennesker. One Decision har nøje udvalgt sine foredragsholdere, fordi de formidler lærerige budskaber med et glimt i øjet.
Tekst: Kim MacKayzee
Foto: One Decision
”Vi vil ikke være et supermarked, men nærmere en delikatesseforretning,” fortæller Malene von Kiær, der er direktør for One Decision, når hun skal forklare den portefølje af foredragsholdere som bookingbureauet udbyder.
Det er et relativt lille, men eksklusivt udvalg af mennesker med fantastiske historier, vigtige budskaber eller nyttig viden, men først og fremmest en evne til at inspirere og tryllebinde publikum.
”Vi har ingen mission om at sælge underholdning, men vi har en vision om at vores foredragsholdere kan formidle deres historie med et glimt i øjet. Nogen er selvfølgelig sjovere end andre, men det må ikke blive et tørt konsulentoplæg,” siger Malene.
Alligevel spænder paletten bredt. Fra erhvervsfolk som Lars Matjeka og ”løver” som Jacob Risgaard, til skuespillere som Lars Brygmann eller musikere som Chief 1.
One Decision har sågar en humorist, nemlig Rune Green som er meget ude på de danske arbejdspladser og holde foredrag om arbejdsglæde og trivsel.
”Vi har profiler som kan inspirere os med indsigt, som vi kan bruge i vores hverdag – og det er ikke kun i jobbet eller privat, det er det hele menneske,” forklarer Malene.
Det nye og interessante
Gryden skal holdes i kog, og derfor er Malene von Kiær meget opmærksom på, hvad der rør sig i samfundet og i erhvervslivet.
”Vi er hurtige og gode til at navigere. Hvis den rigtige profil dukker op, så får vi dem hurtigt om bord, dvs. altid efter et test-foredrag og hvis vi tror på, at foredraget er noget for vores kunder. Jeg vil gerne være sikker på at vi kender vores foredragsholdere rigtigt godt, og det kræver at vi både ved, hvordan de performer på en scene og kender foredragets indhold i detaljer, foredragsholdernes mulighed for at vinkle deres foredrag, således kan vi bedre kan rådgive vores kunder om det rigtige match.”
I porteføljen er der også en række yngre iværksættere, for erhvervslivet efterspørger i høj grad spændende og hudløst ærlige historier om de bump, der er på vejen mod succes, og de vilde eventyr iværksætterne har oplevet.
Det vildeste iværksætter-eventyr
En af iværksætterne er Jon Andersen, der for otte år siden kastede sig ud i det vildeste eventyr, da han sammen med en ven besluttede sig for at skabe fremtidens energidrik … helt uden erfaring. En lang rejse med masser af modgang, der i dag er blevet til det højtprofilerede brand STATE med store sportsnavne som Caroline Wozniacki og Christian Eriksen som ambassadører og medejere.
”Folk bliver overrasket over den rejse vi har været på, og hvor mange bump der har været. Hvor meget ’go-get-it’ mentalitet det har krævet af os. Hvordan vi er blevet ved med at rejse os, på trods af at vi er blevet slået i gulvet så mange gange,” siger Jon Andersen om reaktionerne på hans foredrag.
”De sætter også pris på, at jeg er meget ærlig. Så det ikke kun er det polerede billede, der bliver vist, men også alle de ting der er svære. Det er fedt at mærke, at al den energi man har brugt, måske også kan hjælpe andre,” siger iværksætteren, der deler ud af sin historie både på det personlige og det forretningsmæssige plan.
”At finde den personlige balance har været en stor læring for mig. Det kan være svært, hvis man er passionsdrevet. At huske sig selv i det. Det har jeg i hvert fald mærket på egen krop, hvor vigtigt det er,” fortæller Jon Andersen.
En rejse med masser af bump
Noget han selv blev overrasket over, er hvor mange tæsk man egentlig skulle have undervejs.
”Man kunne have sparet mange år og mange penge, ved at vide det jeg ved i dag. Men sådan var præmissen jo. Det er svært at undgå at løbe ind i store udfordringer, men jeg synes godt nok at vi er stødt på mange. Men jeg var meget ung og havde energien og troen på, at det nok skulle gå uanset hvad.
Han håber især at inspirere andre til at bringe den energi det kræver, noget han selv tror er en af de vigtigste parametre for at STATE er kommet så godt ud af den rejse de er på.
”Hvordan skulle det ellers kunne lykkes for to unge gutter at få foden indenfor i drikkevarebranchen? Uden nogen som helst erfaring, uden netværk og uden at komme med kapital selv,” siger Jon Andersen.
Mennesker med noget på spil
Det er historier som Jons, der inspirerer og vækker interessen hos Malene von Kiær. Mennesker der har haft noget på spil.
”Det som er så interessant og spændende ved Jon, er at hans historie er så ekstrem. Der er så mange sjove og lærerige ting, og sådan er det med de her foredrag. Du bliver rigtig godt underholdt undervejs, men der er også dybde i det, og det kan jeg godt lide,” siger Malene.