Hvis du er selvstændig, eller hvis du arbejder for en virksomhed, vil du helt sikkert være kommet i kontakt med forkortelsen ’SEO’. Men hvad betyder det egentlig helt konkret? Og hvilken relevans har det for dig?
SEO er en forkortelse af den engelske frase ’search engine optimization’ – på dansk ”søgemaskineoptimering” eller bare seo optimering. Og det giver egentlig lidt sig selv: hvis man beskæftiger sig med SEO, beskæftiger man sig med at optimere søgemaskiner.
Men det kræver nok en lidt bedre forklaring. Søgemaskineoptimering går nemlig ud på at forbedre din placering på søgemaskiner såsom Google, såfremt at din hjemmeside vil rangere højt. Hvis du rangerer højt på Google forbedrer du også din synlighed.
Synlighed på søgemaskiner
Man kan desværre ikke betale sig frem til en høj synlighed på søgemaskiner. Eller, det kan man egentlig godt. Man kan selvfølgelig betale nogle seo eksperter til at lave arbejdet for en – men man kan ikke bare købe placeringen af Google. Der vil altid være et stykke arbejde at lave for at sikre sig en høj synlighed på søgemaskiner.
Her gælder det især om indholdet på din hjemmeside og dine søgeord. Du skal nemlig optimere indholdet på din hjemmeside således at det er relevant for det folk søger på. Hernæst skal du også lave det der hedder en søgeordsanalyse for at finde ud af, hvilke søgeord folk hyppigst bruger.
Gode råd til nybegyndere
Et godt råd som nybegynder er at tænke over hvilke ord folk forbinder med din hjemmeside eller virksomhed. Hvad ville man søge på, hvis man leder efter det din hjemmeside beskæftiger sig med? Det næste skridt er at sørge for, at indholdet på din hjemmeside også matcher med det, folk søger på. Hvis indholdet på din hjemmeside ikke har noget med denne søgning at gøre, vil både Google og folk vurdere din hjemmeside som ikke relevant for søgeordene. Det folk søger på for at finde netop din hjemmeside er nemlig det der hedder søgeord.
Hvordan finder man de relevante søgeord?
Men hvordan finder man så lige de relevante søgeord? Du vil allerede have kommet i berøring med dette, da du gjorde dig dine overvejelser om hvad folk søger på for at finde din hjemmeside på søgemaskiner. Du kan betragte søgeord som nogle stikord folk skriver i søgefeltet på søgemaskiner for at finde en bestemt hjemmeside.
Et godt råd er at undersøge hvilke søgeord, der er relevant for din hjemmeside, som bliver søgt oftest på. Hernæst er det vigtigt at du vælger nogle søgeord, som du gerne vil rangere højt på. De fleste eksperter anbefaler, at du vælger tre eller flere søgeord, og at du ikke går ofte netop de søgeord der bliver søgt mest på, men en kombination af de populære søgeord med nogle andre søgeord. Det er nemlig langt mere sandsynligt, at du kan rangere højt på sådan en frase.