Generelt bøvler jeg ikke med dårlige betalere. Men jeg har da af og til måtte opgive at få mine penge. Beløbet var for småt. Det blev for dyrt at forfølge yderligere. Det var for besværligt. Troede jeg….
Men det har blot været nogle af de mange fordomme, som inkassobranchen står over for hver dag. Morten Holst Henriksen fra Debito har gjort mig klogere på gældsindkrævning for mindre virksomheder og i blogindlægget her kan du læse mere om hvordan virkeligheden ser ud.
Hver dag hjælper vi hos Debito rigtig mange danske og udenlandske virksomheder med deres ubetalte fakturaer i Danmark og i udlandet. Danske mellemstore og større virksomheder har i mange år været rigtig gode til at få gjort noget ved deres forfaldne fakturaer – men vi oplever forsat at rigtig mange af de helt små virksomheder ofte tøver unødvendig med at få gjort noget ved deres ubetalte fakturaer. Årsagen til denne tøven skal ofte findes i de fordomme mange, især mindre virksomheder, har til inkasso og hele branchen for gældsinddrivelse.
Hvert år anslås det at danske virksomheder, små som store, går glip af over 30 mia. kroner til dårlige betalere, den primære årsag skal ofte findes i, at de mindre virksomhederne ikke får gjort noget aktivt ved deres debitorer, og kravene dermed forældes. En skam, for rigtig mange af pengene kunne have krævet ind, og ofte langt nemmere og billigere end folk tror.
Med dette blogindlæg vil jeg gerne prøve at belyse hvad inkasso i praksis egentlig er og samtidig få afdækket de fordomme vi oftest hører fra primært de mindre virksomheder, bogholdere og virksomhedsledere. Mange af fordommene har ofte ikke hold i den praktiske hverdag – heldigvis.
Inkasso – hvad er det?
Inkasso er en strømlinet proces der enten køres hos en inkassoadvokat eller et inkassobureau, hvor der arbejdes professionelt og målrettet med at få dit krav hjem fra din debitor. Det kunne eksempelvis være en ubetalt faktura, et gældsbrev eller noget helt tredje. Arbejdet foregår typisk ved hjælp af inkassovarsler, rykkerskrivelser, RKI registreringer, telefonopkald og eventuelt fysisk fremmøde med en professionel dialog hos skyldneren. Har skyldner ikke pengene nu, ja så kan der oprettes og administreres en afdragsordning på vegne af dig.
Findes der ikke en løsning i denne fase, så vil sagen ofte blive sendt i fogedretten, med henblik på eventuelt at tage udlæg i eventuelle aktiver som skyldner måtte eje.
Inkasso er ikke et fast koncept og produktet kan derfor variere fra udbyder til udbyder – og det samme kan service, kvalitet og succesrate derfor naturligvis også. Nogle advokater og inkassobureauer laver måske kun udsendelse af breve, mens andre gør brug af alle midler, som både telefonopkald, fysisk fremmøde osv. Hos Debito har vi udviklet et inkassoprodukt, hvor kunden får et fuldt produkt – hvilket sikrer en gennemsnitlig succesrate på 86 %. Husk altid at undersøg hvad inkasso-produktet indeholder før du entrerer med en ny inkassolevarandør – det kan have stor indflydelse på din succesrate.
Fordommene
Lige så længe der har været handel og betaling mellem mennesker, lige så længe har inkasso som koncept eksisteret. Heldigvis er produktet blevet forfinet, reguleret, digitaliseret og indskærpet over årene.
En ting har dog varet ved over alle årene: Fordommene. Det har gjort branchen til den vel nok mest fordomsfulde branche – du har vel med garanti nogle selv?
Fordomme er ofte en stor driver for at virksomhederne aldrig får gjort noget ved deres ubetalte fakturaer, og derfor ofte bliver en kedelig del af statistikken om de mere end 30 mia. kroner der går tabt til dårlige betaler, hvert år.
Lad os tage fat i de 5 fordomme vi oftest hører fra skeptiske kunder der endnu ikke har benyttet Debito:
”Inkasso kan ikke betale sig”
Du har utvivlsomt hørt en, der engang har kørt en inkassosag hos en advokat eller et inkassobureau, og som ikke fik sine penge hjem. Og ja det er rigtigt, inkasso er desværre ikke et 100 % marked, skyldner kan gå konkurs, skyldner kan dø og skyldner kan flytte til et land hvor man ikke kan finde ham.
Men alt dette hører heldigvis til sjældenhederne, og hos Debito ApS har vi i samarbejde med nordens største inkassobureau og inkassoadvokat gennemsnitligt en opklaringsprocent på 86 %. Det betyder at 86 % af alle sager løses ved enten en fuld indbetaling eller gennem en afdragsordning med skyldner.
”Inkasso er dyrt”
Vi alle har vel hørt om en der har oprettet en inkassosag hos en advokat, og advokatens salær udhulede en stor del af hovedstolen – og måske helt oversteg beløbet.
Netop prisen har gennem tidens løb afholdt mange små- og mellemstore erhvervsdrivende fra at gøre brug af inkasso – for hvem gider smide gode penge efter dårlige penge?
Hos Debito har vi gjort op med at inkasso skal være dyrt, og mener at uanset om du har en faktura på 500 kroner eller 500.000 kroner, ja så skal det kunne betale sig at indkræve beløbet.
Hos Debito kan vi derfor i dag tilbyde gratis inkasso i form af en 100 % no cure, no pay løsning – formår vi at indkræve dine penge, ja så tager vi et succesgebyr af det indkrævede, formår vi, mod forventning, derimod ikke at indkræve dine penge, ja så har det være uden omkostninger for dig at køre sagen.
”Inkasso er bøvlet”
Traditionelt hos rigtig mange inkassobureauer, har man ofte skulle igennem et større arbejde med kontrakter og betingelser for at oprette en sag. Det har ofte ført til, at mange har forbundet hele processen som bøvlet og besværligt at komme i gang med.
Hos Debito har vi gjort alt det kedelige arbejde for dig, og i samarbejde med nordens største inkassobureau, har vi skabt en løsning hvor du blot skal uploade den ubetalte faktura – resten klarer vi – lige fra inkassovarsel og rykkere til afdragsordning. Nemt ikke?
”Inkasso tager lang tid”
Mange har opfattelsen af at processen tager lang tid.
Hos Debito har vi gjort op med den forestilling, og vi skal kun have den ubetalte faktura, så er sagen i gang. Selve tiden vil variere fra sag til sag – og fra skyldner til skyldner.
I gennemsnit tager en inkassosag mellem 14 dage til 3 måneder. Det synes vi faktisk er helt okay.
”Inkasso kræver meget arbejde af mig”
Hos Debito har vi gjort op med forestillingen om, at det kræver meget af dig som selvstændig og bogholder at skulle oprette en inkassosag. Vi skal blot bruge den ubetalte faktura, så er du i gang. Du skal hverken selv udsende inkassovarsel, rykkere eller rykkerskrivelser.
Vi klarer hele processen for dig, fra start til slut og du kan være i gang på under 3 minutter online.
Jeg håber vi med dette indlæg har rokket ved din opfattelse af, at inddrivelse af ubetalte fakturaer måske ikke er så svært, bøvlet og dyrt som du gik og troede. Uanset om du vælger os, en inkassoadvokat eller et inkassobureau – så lov os en ting: At få gjort noget ved dine ubetalte fakturaer.
Har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte os.
Morten Holst Henriksen, Debito.dk