Amerikaneren Simon Sinek og hans ven og kollega Peter Docker er blevet to store inspirationskilder i mit liv og på samme tid nogle skønne dialogpartnere.

Klumme skrevet af Jonathan Løw

Hvis du ikke kender Simon, er han manden bag ét af verdens mest sete og elskede foredrag – ”Start with why”. Jeg samarbejdede første gang med Simon Sinek, da han bidrog med en artikel til min bog Gurubogen, og efterfølgende har han skrevet et kapitel til én af mine andre udgivelser, ligesom jeg havde fornøjelsen af at skrive forordet til den danske udgave af Simon og Peters seneste bog – Find dit hvorfor.

Jeg bruger ofte Simon Sineks metoder og mindset, når jeg er ude at tale med andre iværksættere og virksomheder, og jeg husker bl.a. en episode, hvor jeg arbejdede med en gruppe af ambitiøse iværksættere omkring forskellen på at ville ”prove” og ”improve” noget.

Læs også » Lisbeth Østergaard: En lattermild iværksætters lakrids

I én af sine bøger skriver Simon: ”Don’t show up to prove. Show up to improve.” Det er et enormt væsentligt budskab i en tid, hvor rigtig meget handler om hvad og ikke om hvorfor. Eksempelvis taler vi om, at vi skal skabe vækst (hvad), men ikke om årsagen til, at vi skal det (hvorfor). Vi betoner også vigtigheden af forandringsledelse, men vi beskæftiger os meget lidt med, hvorfor vi overhovedet ønsker disse forandringer. Det at forandre er jo ikke pr. definition en god ting, men afhænger fuldstændig af de forudsætninger og værdier, der ligger bag. Det handler ikke om at gøre noget rigtigt. Det handler om at gøre det rigtige.

For dig som leder og iværksætter er der derfor en kæmpe forskel på, hvorvidt du møder op på dit arbejde med ønsket om at bevise din pointe (prove) og trumfe den igennem, for så leder du reelt ikke. Så bestemmer du. Det kan være nødvendigt i nogle situationer, men som regel er det ikke på den måde, du hverken selv præsterer bedst eller får dine kolleger til det.
Det vil først ske, når den enkelte også kan se meningen med det. Når du og andre kan se, hvorfor det kommer til at gøre verden lidt bedre (improve).

I én af mine andre dialoger med Simon Sineks kollega Peter Docker talte vi om, hvordan man bedst motiverer medarbejdere som leder. Her kom Peter med en formulering, som jeg holder meget af: ”Leadership requires two things: a vision of the world that does not yet exist and the ability to communicate it.”

Simon udtrykker det på en lidt anden måde, men budskabet er det samme: ”Vision is the ability to talk about the future with such clarity it is as if we are talking about the past.”

Jeg har selv erfaret, hvor vigtigt det er for ledere, at de er i stand til netop dette: At gøre visioner levende og så krystalklare, at de føles virkelige i nuet, selvom de handler om fremtiden.

Det at være iværksætter og leder er og bliver et valg. Ikke en rang. Ledelse handler om at ville forbedre noget, man tror på, og det handler om at skabe så stærke billeder i folks hoveder, at de kan se meningen med at forfølge disse billeder og gøre dem til håndgribelig virkelighed. Lykkes du med det, så bliver du den leder, man aldrig glemmer.