Markedspladser såsom Wupti Marketplace, Trendsales og Miinto vinder fortsat ind hos forbrugerne og stjæler opmærksomheden fra de traditionelle webshops.
Når man som forbruger ved, at man trygt kan shoppe modetøj via Miinto eller sammenligne priser via PriceRunner, hvorfor så overhovedet bruge tid på at google sig frem til forskellige produkter og priser på diverse mindre webshops?
Selvfølgelig kan mindre webshops vinde hjerterne hos forbrugerne og skabe et community af loyale kunder, men hvis man som webshop vil sælge produkter til købeklare forbrugere, som man ikke har en relation til i forvejen, bliver man nødt til at benytte sig af andre platforme.
I blogindlægget her, vil jeg illustrere den bedste fremgangsmåde.
1. Vælg de rette markedspladser
Der findes hundredevis af markedspladser bare i Skandinavien, så det første du skal gøre, er at finde frem til dem, som er mest relevante for din forretning.
Sælger du modetøj, vil Trendsales og Miinto være gode bud. Der vil du også kunne sælge tasker, men det kan du faktisk også via Wupti Marketplace.
Er dine priser niveauet under konkurrenternes? Så anvend PriceRunner, Kelkoo eller Google Shopping, som forbrugerne benytter til prissammenligning.
Du kan også vise dine produkter til forskellige forbrugersegmenter via dynamiske Facebook annoncer, som automatisk viser de nyeste produkter fra kategorier på din webshop efter eget valg.
Facebook har i skrivende stund ikke en konkret ”markedsplads” for virksomheder, men de er i gang med at rulle Facebook Marketplace – en platform til lokalt salg af brugte varer – ud i flere lande.
Man kunne forestille sig, at webshops på længere sigt ville kunne annoncere og sælge deres produkter via denne, så du kan lige så godt forbinde din webshop til Facebook allerede i dag – om ikke andet for at kunne køre dynamiske annoncer.
2. Forbind dig til markedspladserne via produktfeeds
For at markedspladserne kan hente produkterne fra din webshop, kategorisere dem rigtigt og løbende opdatere den nyeste data, skal de bruge et såkaldt ”produktfeed” fra din webshop.
Det er i princippet bare en fil, som indeholder produktdata såsom titler, beskrivelser, billeder, links og kategorier. Det smarte er, at filen automatisk opdateres, når du opretter nye og ændrer i eksisterende produkter.
De fleste webshopsystemer kan danne produktfeeds, men de færreste kan danne dem i et format, som passer til kravene fra de forskellige markedspladser.
PriceRunner kræver nogle bestemte datafelter, mens Facebook kræver nogle andre – og for de fleste webshops, kan dette blive en dyr fornøjelse, hvis en udvikler skal ind over.
Heldigvis behøver man i dag ikke en udvikler, for at danne produktfeeds til diverse markedspladser.
Ved hjælp af et værktøj som avecdo, kan du danne produktfeeds til de populære markedspladser uden specialudvikling eller teknisk viden.
Alt du skal gøre er installere avecdo på din webshop og kortlægge dine kategorier, så de matcher dem, som markedspladserne anvender.
Når først dette er gjort, kan du danne produktfeeds til de ønskede markedspladser med et enkelt klik!
3. Lav en aftale med ønskede markedspladser
Du kan komme i gang med at sælge dine produkter via kanaler som Facebook og Google, så snart du har oprettet produktfeeds til dem.
Markedspladser og prissammenligningssider såsom Wupti Marketplace, Trendsales, Miinto, Kelkoo og PriceRunner skal man kontakte og sende sit produktfeed til på gammeldags vis – nemlig via e-mail.
Nogle platforme tager betaling, hver gang du sælger noget (f.eks. Wupti Marketplace) – andre, når en potentiel kunde klikker sig videre til dit website (f.eks. PriceRunner).
Når du betaler for kliks, er det vigtigt, at du holder øje med, hvorvidt at trafikken resulterer i salg. Men én ting er sikkert – de besøgende er på jagt efter produkter som dine!
God fornøjelse.