I tv-programmer som ”Løvens Hule” og ”Vejen til Seier” hyldes unge iværksættere, der kan skabe stor vækst på rekordtid. De skal helst vise en tocifret millionomsætning på kort tid med et banebrydende produkt til verdensmarkedet. Imidlertid findes der også innovative danske virksomheder, der med vedholdende arbejde kan fremvise vækst år efter år.
N.C. Nielsen A/S er sådan en virksomhed. Her har man gennem årtier opbygget en virksomhed, som et resultat af en langvarig indsats med at erstatte manuelt, rutinepræget og nedslidende arbejde med effektive og lønsomme transportløsninger. Det har vist sig at være en langtidsholdbar idé, som ligger dybt i DNA’et hos N.C. Nielsen A/S. Ideen om kontinuerligt at forbedre den interne transport i tæt samarbejde med kunderne har været det gennemgående træk i generationer.
Linde på banen
Tilbage i 1970’erne overtog B. Nielsen og Per T. Nielsen ledelsen af Balling-virksomheden. Hurtigt blev der skruet op for salgsarbejdet rundt omkring i det jyske. Samtidig fik brødrene forhandlingen af det dengang upåagtede tyske mærke inden for gaffeltruck, nemlig Linde. I bakspejlet skulle dette vise sig at være et vigtigt springbræt til den videre udvikling.
– Vi ramte et behov i markedet med Linde gaffeltruck. Vores kunder var begejstrede fra starten over de robuste gaffeltruck, der flyttede gods i et hidtil uset tempo og med en nemmere arbejdsgang. Linde har været gode til at videreudvikle maskinerne, og vi lægger flere lag på kvaliteten ved at tilpasse maskinerne med ekstraudstyr og specialløsninger samt det allernyeste indenfor flådestyring og sikkerhed, fortæller adm. direktør Poul B. Nielsen fra N.C. Nielsen A/S.
Linde er rygraden hos N.C. Nielsen, der i dag er Skandinaviens største leverandør af gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner. Gennem årene har N.C. Nielsen solgt mere end 50.000 maskiner, hvoraf hovedparten er Linde. Mærket regnes for verdens førende inden for truckteknologi, og det har i årevis sikret effektiv lagerlogistik hos et stort antal danske virksomheder.
Tid til tunge løft
For N.C. Nielsen var det naturligt at udvide paletten af løsninger til intern transport, især med de såkaldte heavy duty-maskiner. I 2000 førte det til forhandlingen af de hollandske Terberg terminaltraktorer, der flytter trailere m.m. i færgehavne og distributionscentre, og i 2007 til et udviklingssamarbejde med svenske Konecranes, som leverer reachstackere til fx vindmølleindustrien og havneterminaler.
– I Danmark har vi stolte traditioner inden for både vindmølleindustri og søtransport. Vi glæder os over at kunne bidrage med løsninger på disse felter, når der eksempelvis skal flyttes vindmølletårne, naceller, konstruktioner og containerne. Der foregår masser af denne interne transport hver eneste dag. Det stiller ekstreme krav til løftekapacitet, manøvreevne og præcision på det kørende materiel, fortæller teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen A/S.
Verdens største reachstacker
Innovation rimer på evolution hos den jyske virksomhed. Udviklingsarbejdet kræver masser af timer ved tegnebrættet, i konstruktionsafdeling og på det store værksted, hvor man fx har opbygget verdens største reachstacker. Det er en stærkt modificeret Konecranes, som har fået ændret hele geometrien og vitale komponenter, så den kan løfte 152 ton på krogen. Den første af disse kæmpemaskiner flytter gigantiske vindmølletårne og andet sværgods på de enorme havnearealer i Esbjerg, og de næste er på vej til kunder i hele verden.
Service uden grænser
De tusindvis af maskiner i drift betyder at N.C. Nielsen A/S har opbygget en stor serviceorganisation. Over 100 servicemontører er dagligt på vejene for at yde planlagt vedligeholdelse eller akut assistance ved et nedbrud. Fra Balling fragtes natkasser ud til servicemontørens privatadresse med reservedele, så de er klar til at tage af sted om morgenen uden spildtid – og fra centralt hold kan bilerne dirigeres hvorhen det skal være med avanceret GPS-styring og døgnberedskab.
LÆS OGSÅ: MANUFACTURING FESTIVAL DENMARK 2019
Lithium-ION batterier
Trangen til nyskabelse viser sig på flere fronter i en virksomhed, der lytter til markedet. Størsteparten af de maskinerne er i dag el-drevne. Derfor har N.C. Nielsen skabt egenudviklede Lithium-ION batterier. De kan skræddersyes til den enkelte truck og virksomhedernes behov for en driftssikker, højtydende og effektiv energikilde, så de går en grønnere fremtid i møde. Dette er endnu et vidnesbyrd om de langsigtede partnerskaber, der er et særkende hos N.C. Nielsen A/S:
– Vi har fokus på at skabe merværdi for vores kunder. Det gør man ved at investere tid og energi i at lære kunden rigtigt godt at kende, sætte sig grundigt ind i sagerne og komme med kvalificerede bud på deres interne transportudfordringer. Vi har dygtige medarbejdere på alle poster, som er villige til at yde en ekstra indsats for at komme i mål – og først går hjem, når opgaven er løst, fortæller adm. direktør Poul B. Nielsen fra N.C. Nielsen A/S.
Seneste skud på stammen er de såkaldte AGV-løsninger, der kan oversættes til førerløse truck. De har fundet vej til et stigende antal virksomheder, der ønsker høj effektivitet, sikkerhed og kort tilbagebetalingstid.
Hver dag arbejder 240 dedikerede medarbejdere på at skabe løsninger til intern logistik og transport i danske virksomheder og man kan altid regne med, at hos N.C. Nielsen er et ord et ord. Sådan var det i 1946 og sådan er det forsat i dag.
FAKTABOKS:
- Skandinaviens største leverandør af gaffeltruck, terminaltraktorer og specialmaskiner
- Grundlagt i 1946 i Balling – og siden med afdeling i Karlslunde og Stockholm
- 240 medarbejdere, hvoraf 100 er servicemontører på vejene
- Omsætter for over 755 millioner kr. årligt
- Forhandler verdenskendte mærker som Linde, Terberg, Konecranes og Combilift
- Nordens største udvalg af brugte truck med over 800 klargjorte maskiner på lager
- Sammen med robotvirksomheden BILA A/S medejer af AGV Scandinavia, der fremstiller førerløse truck
- Del af N.C. Nielsen Gruppen, der også omfatter Scantruck A/S (entreprenørmateriel)