Mad er hendes hjerte – og hjertet har hun fulgt i sin uddannelse, i sit valg af jobs og i sin beslutning om at blive selvstændig – og det er mad hun lever af i dag.
Anita Dalsgaard er specialist i madvarer, kommunikation og den digitale verden.
Det er hendes passion, og den udlever hun igennem sit firma Anita Dalsgaard- Passion Matters i Silkeborg.
Food matters.
Specielt det sunde af slagsen og budskabet skal ud – ud blandt den brede befolkning. For Anita Dalsgaard er drevet af denne passion om at fortælle, at her er vi, og vi har noget godt til dig.
”Hvis Coca Cola og McDonalds kan gøre det og være så succesfuld, må man også kunne gøre det med sunde kvalitetsfødevarer”. Altså forsvarlige fødevarer; fødevarer der karakteriseres af godt gammeldags håndværk, lækre råvarer – både økologisk og miljøvenligt – med respekt og ansvar for det man leverer til kunderne.
Hvad er det Coca Cola og McDonald’s gør? De sælger følelser og status. Og de gør det i høj grad via digital markedsføring. Ved at kommunikere med deres kunder igennem digitale medier, med de muligheder den verden åbner op for. Deres budskaber rammer os direkte og de ændrer sig lige så hurtigt som vi gør. De er specialister i at ramme os der hvor vi er, her og nu. Den er kontrolleret, den rammer bredt og den er effektiv takket være en stærk, gennemtænkt og forandringsparat digital kommunikationsstrategi.
Det er dét, som har motiveret Anita Dalsgaard til at grave sig ned i den verden der hedder digital kommunikation. Kommunikation på internettet, mobiltelefoner og andre interaktive medier, herunder også de sociale, f.eks. Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Det er hendes mål at kunne hjælpe de kvalitetsbevidste fødevareproducenter med at blive set. Deres budskaber skal plantes i vores bevidsthed, der hvor vi er i en stadig voksende del af vores tid – den digital verden.
Find din niche
Det er ikke helt tilfældigt hvad Anita Dalsgaard er kommet til at arbejde med; hendes baggrund inden for IT og mad er ikke til at tage fejl af. En professionsbachelor inden for Ernæring og Sundhed med speciale i Human ernæring er en vigtig brik. Ligesom Markedsføringsprogrammet i Kommunikation, Reklame, & PR fra Stockholms Universitet har givet hendes stemme en større rækkevide i forhold til at sprede budskabet om de sunde madvaner og forsvarlige fødevarer.
Som 30-årig har hun allerede en del erfaringer med produkt, opskrifts- og konceptudvikling, produkt sammensætning samt instruktion og undervisning i madlavning. Kompetencerne som kun er styrket yderligere af tidligere jobs inden for IT, markedsføring og kommunikation.
Denne specialistviden danner rammen om hendes virksomhed af samme navn og er bærende for titlen ”strategisk digital rådgiver”.
Find din selvstændighed
Dét at blive selvstændig erhvervsdrivende var noget der skete lidt mere tilfældigt – mere eller mindre som en kvalitetsstempling af det arbejde hun tidligere havde lavet. For folk ville have hendes kompetencer – også de folk hun tidligere har arbejdet for. Hvis ikke det kunne lade sig gøre på fuldtidsbasis, så måtte det være som tilknyttet konsulent.
Hun så pludselig markedspotentiellet.
I dag arbejder hun med fødevareproducenter i en digital verden der forandrer sig konstant. Hendes vigtigste opgave er derfor at skabe et stærkt fundament for sine kunders digitale markedsføring og kommunikationsstrategi. En strategi der hænger sammen med deres vision og øvrige strategier, og som er forandringsparat. Det er en kunst at holde sig ajour med de nye muligheder der dukker op og få dem flettet ind i eksisterende og nye strategier. ”Men det er virkelig spændende at se, hvordan det hele udvikler sig og hvordan anvendelse af digital media ændrer sig. Det er jeg en del af, og det, hvis noget andet, driver mig” fortæller Anita Dalsgaard.
Hun har særlig fokus på konceptudvikling, content mangagement på hjemmesider, nyhedsbreve og de sociale medier og idéfacilitering. For fødevareproducenter er der store fordele indenfor digital kommunikation fordi man kan målrette sin promovering meget præcist til sin målgruppe, og samtidigt måle effekten løbende. Fleksibiliteten i at kunne stoppe og starte en igangværende kampagne samt ændre det efter behov er helt klart også en fordel, særligt for de mindre fødevareproducenter.
Find styrke i netværket
Når man i høj grad er tilknyttet til sine kunder som konsulent, er man ud over samarbejdet, alene om at drive sin virksomhed. ”Fedt at opgaverne er der, men mindre fedt er det at sidde derhjemme alene med regnskaberne og en kop kaffe” siger Anita Dalsgaard.
Ud over at dyrke de traditionelle netværks muligheder kom Anita Dalsgaard ind som lejer hos G-Kraft Silkeborg, som har sikret hende et hold fantastiske kolleger der er kompetente, sjove og giver hende den sparring, samvær og de skulderklap man søger som selvstændig.
Erhverv Silkeborg er initiativtageren for bl.a. G-Kraft som er én blandt flere af de nyttige og nødvendige tiltag Anita Dalsgaard har taget brug af i sin rejse som selvstændig.
Vær passioneret
Hendes råd til kommende seje selvstændige – ”tro på, at det nok skal løse sig, når du møder udfordringerne – for det vil du. Planlæg. Også din fritid. Tænk forretning. Tænk smart. Og arbejd smart. Stå ved det arbejde du laver og tag dét det koster. Det handler om gensidige respekt – og være passioneret omkring dit arbejde. Det smitter. It matters.”