Det lyder som en dårlig vittighed, men i Christoffer Gades univers sner det året rundt. Du kan hoppe med op i sneploven, når Christoffer giver en rundtur i hans store hvide verden. Christoffer Gade har sne på hjernen 365 dage om året. Som indehaver af Snevagten A/S har han via sin helt egen tilgang til markedsføring stor succes med at sælge snerydning – også når kalenderen står på sol, sommer og softice.

Den ene vinter får vi ikke så meget som et fnug, imens vi året efter må overnatte i idrætshaller juleaften, fordi sneen vælter ned og lukker Danmark til. Vintervejrets uforudsigelighed er intakt. Som grundejer, virksomhedsejer og arbejdsgiver har du pligt til at holde arealer, hvor ansatte, kunder og besøgende færdes, ryddet for sne og is. Du kan enten lade sneen komme bag på dig og selv huske at få lavet aftale med den lokale entreprenør, vognmand eller landmand, eller du kan overlade festen til Snevagten – Danmarks førende snerydningsfirma. Indehaver Christoffer Gade siger: ”Hos Snevagten sælger vi snerydning og saltning på abonnement. Det svarer til en forsikring, hvor du nogle år måske ikke har brug for den, imens du andre år ville være voldsomt på spanden uden. For virksomheder kan der være tale om store arealer, der skal være ryddet før kl. 7 om morgenen, og det gør man ikke bare med en skovl og en kost i sidste øjeblik.”

Snevagten.dk, Snevagten, Christoffer Gade, Bizz Up Forår 2019

Lavine blev vendepunkt

Snevagten, der udelukkende henvender sig til virksomheder, har eksisteret siden 1998, hvor Christoffers far var indehaver af et ejendomsservicefirma, der også solgte snerydningskontrakter. Christoffer er på det tidspunkt en ung knægt, der i fritiden vasker trapper og går til hånde i sin fars firma. Da han bliver ældre, avancerer han til at rydde sne, imens faren, der oprindeligt er håndværker, er begyndt at montere køkkener og badeværelser. 13 virksomheder har på det tidspunkt en snerydningskontrakt hos Snevagten. Christoffer starter som soldat på Bornholm, hvor han har en del fritid og ret hurtigt begynder at interessere sig for markedsføring, og derfra tager det fart. Han siger: ”Google Adwords er på det tidspunkt helt nyt og sender for alvor kunder ind på Snevagtens nye hjemmeside. Virksomheden vækster, og vi begynder at tage andre opgaver ind, så der også er arbejde til de mange ansatte i sommerhalvåret; anlægsgartnerarbejde, græsslåning, håndværkeropgaver osv. Vi mener, at vi skal servicere kunderne året rundt, og vi har travlt!”

I 2014 kommer Snevagten ud med et dundrende underskud. ”Der var ingen vinter i Danmark, og vi havde alt for mange ansatte. Selvom omsætningen var stor, var det langt fra nok til at holde en så stor maskine kørende,” fortæller Christoffer, som påbegyndte en massiv oprydning i virksomheden. ”Det var ikke sjovt at arbejde for lånte penge. Konsekvensen blev, at jeg sorterede alle de mangeartede opgaver fra og valgte at fokusere 100% på snerydning. I dag er jeg eneejer af Snevagten, hvor vi har underleverandører til at stå for selve opgaven, imens vi håndterer alt det bagvedliggende; kontrakter, papirarbejde osv.”

Alle konkurrenterne slår græs

I dag har 30% af Snevagtens kunder snerydning på abonnement, hvor de er sikret snerydning hele vinteren, uanset om det sner eller ej. Men hvordan kan det lade sig gøre at leve af snerydning i et land, hvor snevejret varierer så meget? Christoffer fortæller: ”Tallene i Snevagtens drift har alle årene været gode. Vores arbejde har altid været i orden, og kunderne har holdt ved. På papiret var en snerydningskontrakt en god aftale, som er den del, jeg har holdt fast i. I dag ejer vi ikke en eneste sneplov.”


TJEK SNEUNIVERSETS YOUTUBE-KANAL

Se behinds the scenes, op- og nedture, tips og tricks og meget meget mere!


Christoffers vigtigste erfaring har været at have modet til at stille skarpt: ”De helt store lærepenge har for os, ligger i at fokusere kun på én ting. Jeg er blevet meget, meget dygtigere til præcis dét, jeg laver. Jeg har en kæmpe viden på mit felt, og er oveni købet er den eneste i Danmark, som griber snerydning an på denne måde. Alle mine konkurrenter kører lige nu rundt og slår græs, som er et svært marked, hvor de oftest konkurrerer på prisen. Så imens de har supertravlt med at holde knivene på græsslåmaskinen skarpe, render jeg stadig rundt og tænker på snerydning.”

Kold kanvas er ude i kulden

Googler du ”snerydning”, popper Snevagten op som en af de øverste – ovenikøbet med direkte reference til den by, du bor i. Og klikker du derefter ind på Snevagten.dk, åbner der sig et helt univers af sne og markedsføring. Christoffer fortæller: ”Interessen for online markedsføring stammer helt tilbage fra, hvor vi lavede de første Google Adwords kampagner, og hvor jeg lærte, hvad det betyder at få folk til at klikke på en hjemmeside og udfylde en kontaktformular, så de ringer til mig, fremfor at jeg skal køre rundt og lave kold kanvas.”

For 2 år siden fik Christoffer 25% af alle klik, der handlede om snerydning, og sidste år 85%. Der var med andre ord ikke mere at komme efter på Snevagten.dk. Han fortæller: ”Da vi ikke kunne komme højere op, men stadig havde budget, begyndte jeg kigge på, hvad folk i andre lande gør. Jeg faldt over en mand, Gary Vaynerchuk, der taler om branding og marketing i både stor og lille skala, og blev enormt fascineret af hans videoblogs. Det blev starten på Sneuniverset.dk. som det ene af nu tre websites.”

Snevagten.dk, Snevagten, Christoffer Gade, Bizz Up Forår 2019

Let IT snow…

Christoffer er konstant optaget af, hvilken værdi det digitale univers kan skabe ind i hans forretning – og det fortæller han gerne (h)vidt og bredt om. Sneuniverset.dk er spækket med videoblogs, hvor Christoffer ikke kun taler om snerydning, men i langt højere grad om at drive egen virksomhed. ”Jeg kan godt lide dokumentarformatet, hvor der tales direkte til kameraet og i en ligefrem tone. Det giver potentielle kunder en ret god fornemmelse for, hvem jeg er og hvad jeg står for, før jeg kommer ud til et møde. Det har endda vist sig muligt at lave rene online salg, hvor kunden har underskrevet en til tider ret stor aftale online, uden at vi har holdt et møde. Det er ret vildt.”

Forretningsmodellen bag Snevagten handler ikke om sne. ”Jeg kunne i princippet arbejde med alt muligt end snerydning, men nu er det blot sådan, min historie har formet mig. For mig handler om at vinde hver dag og have glade kunder – også når det ikke sner.”

 

FAKTABOKS:

  • Snevagten har 6 fuldtidsansatte fordel på 7-8 personer, som alle sidder i Søborg
  • Rydder sne på 1.059 lokationer eller hvad der svarer til 2.200.000 m2
  • Bruger ca. 2.200 tons salt hver vinter til glatførebekæmpelse
  • Tjek Snevagten.dk, Sneuniverset.dk og Snerydnings-tilbud.dk