Matias Askvig er iværksætter og driver det digitale marketingbureau, Peopl. Tidligere hæmmede angst ham, men med stålfasthed og vilje har han skabt et forretningseventyr. Nu vil han gøre op med perfektheden og rygklapperiet.

Peopl, iværksætteri, digital marketing, Bizz UpMatias Askvig stiftede i 2019 det digitale marketingbureau Peopl i København. Virksomheden har netop præsenteret det bedste regnskab nogensinde med et overskud før skat på 2,5 millioner kroner. Som ung fik Matias Askvig social angst. Han kunne ikke forlade huset, da han fik angst af at skulle passere mennesker på gaden. Mindre end ti år senere står han nu som virksomhedsejer og direktør. Nu vil han ryste op i et konservativt og upersonligt ledelsessyn.

– Jeg ser mig selv som en utraditionel virksomhedsleder, fordi jeg er mig selv hele vejen. Jeg er åben omkring min angst, fordi jeg mener, at mine medarbejdere skal kende min historie, ligesom jeg kender dem. Hvis man ikke kender sine ansatte, kender man heller ikke sin egen virksomhed. Det handler om at være ægte, og man kan sagtens være en tydelig leder og samtidig vise menneskelighed. Men det er meget sjældent man ser det, forklarer Matias Askvig og uddyber om sin angst:

– Jeg ryster ikke på hånden, hvis jeg investerer, alt hvad jeg ejer i nyt projekt, men hvis jeg skal præsentere mig selv over for en håndfuld fremmed mennesker, ligger jeg søvnløs natten op til. Sådan er det, for det er essensen af angst. Det er ikke rationelt. Og det lægger jeg ikke skjul på, og jeg kan sagtens italesætte det uden at miste ansigt og power som leder.

Vil bryde med perfekthedskulturen

I mange offentlige og private organisationer trives forestillingen om den ufejlbarlige og benhårde chef. Ifølge Matias Askvig er det overfladisk og viser ikke det fulde billede af mennesket, og det er med til at understøtte stereotyper.

Peopl, iværksætteri, digital marketing, Bizz Up– Vi lever stadig i en perfekthedskultur, hvor folk sætter en poleret facade på frem for at italesætter deres udfordringer. Det har den effekt, at man skaber stereotyper. Når man ikke snakker om tingene, ved folk for eksempel ikke, hvad angst handler om. Mange tror, at når man har angst, har man frygt for noget farligt. Men det kunne ikke være mere forkert, ofte har man angst for noget ufarligt. Men folk glemmer, at der er nuancer, fordi vi ikke taler om sådanne ting, forklarer Matias Askvig.

Angsten havde et dybt greb i Matias. Han tvivlede ikke på sig selv, men havde en grundlæggende følelse af at være forkert i andres øjne. Da han var i tyverne, bestemte han sig dog for at trække i arbejdstøjet og kæmpe. Han begyndte at sige ja til ting og pressede sig selv ud i de svære situationer. At italesætte psykiske udfordringer er stadig forbundet med et stort tabu, men Matias Askvig vil vise, at angst eller andre udfordringer kan ramme alle. Han håber, han kan skubbe til perfektheden.

– Jeg vil gerne kaste mig selv ud på dybt vand, hvis det kan give andre mod til at komme frem og turde. Vi lever i overhalingsbanen og arbejder i døgndrift for at lykkes. Vi kæmper alle med et eller andet, og vi skal huske hinanden. Alle kan lykkes, men det handler om at italesætte de svære ting, fortæller Matias Askvig og sender et klart budskab:

– Hvis vi skal rykke os, skal folk holde op med kun at klappe ad det perfekte. Vi bliver nødt til at spørge os selv, om der er plads til det uperfekte, især i erhvervslivet, hvor det hele ofte bare går op i nypressede jakkesæt og overflade.

Iværksætteriet ligger i mig

Matias Askvig lever stadig med angsten, men med fuld kontrol. En kontrol som han har brugt til at strukturere sig gennem de svære tider, og som nu er en af hans styrker som iværksætter og leder.

– Jeg er ikke iværksætter, fordi jeg har angst. Iværksætteriet ligger i mig. Jeg har startet projekter op, siden jeg var lille, hvor jeg plukkede blomster i naboens have for så at banke på deres dør og sælge dem blomsterne. Men kontrollen i at starte noget op, bunder i min trang til struktur og strategi. Den tilgang hjalp mig, da angsten i mig var på sit højeste, siger Matias Askvig.

Matias Askvig stiftede Peopl i 2019, og mens coronaen toppede, startede han webshoppen Fitnessudsalg.dk, der hurtigt nåede en millionomsætning. Der er flere iværksætterprojektet på tapetet, simpelthen fordi han ikke kan lade være, og han bruger Peopl til at markedsføre iværksættervirksomhederne. Det giver ifølge Matias Askvig vigtig viden til Peopl-teamet, der bliver skarpere af, at få deres egen medicin:

– Fordelen ved at vi så at sige prøvekører vores egne virksomheder i Peopl er, at vi virkelig ved, hvad det drejer sig om. Jeg har sammensat et ekstremt specialiseret team. Selvom jeg er en personlig og ærlig leder, sætter jeg tårnhøje krav til mine medarbejdere, for vi vil være de bedste til online-marketing og til at vækste virksomheder.

Peopl A/S er et digitale marketingbureau bestående udelukkende af digital marketing specialister, som arbejder med Google Ads, Facebook Ads, SEO, Email marketing og LinkedIn Ads. Se mere på www.peopl.dk