Tag med Bizz Up på tur og bliv klogere på livet som politiker, strøm bagi og hvilken bil, der ifølge Jarl Gorridsen kan bestå ”Frankfurt-testen
”Det siges, at benzin som energikilde aldrig kommer til at vinde Le Man igen. Diesel har taget teten, men måske strøm er det nye.” Ordene kommer fra Jarl Gorridsen, iværksætter og byrådsmedlem i Silkeborg Kommune. Jarl er vild med biler, så derfor er det med gnist i øjnene, at han har sagt ja til at teste tre af de nyeste biler fra Bilernes Hus i Silkeborg.
Plug’n drive
Den første bil, der ruller op foran det store bilhus, er den nye KIA Niro – en plug-in Hybrid, der kører op til 58 km. på ren el. Når bilen er i Hybrid tilstand, står både benzin- og elmotor på stand by, og først når hastigheden øges, tager benzinmotoren 100% over. Men lad os først tune ind på vores chauffør: Jarl Gorridsen, 50 år, bosiddende i Ans, byrådsmedlem for Venstre, iværksætter bag virksomheden DS Energy, gift og far til to. Fik et højt personligt stemmetal ved kommunalvalget i 2017, er kendt for at sige sin mening og ikke bange for at italesætte egne svagheder. ”Spænd sikkerhedsselerne. Jeg ved meget om biler, men jeg kører virkelig dårligt!” Nå ja, og så er der humøret. Det er med mundvigene op ad, at vi sammen med Jarl triller ud over kantstenen denne solbeskinnede tirsdag.
Snakken i bilen drejer hurtigt ind på livet som iværksætter og den frihed, der er forbundet med selv at kunne træffe beslutninger: ”Jeg har i tidligere jobs været vant til, at beslutninger skulle modnes over tid hos en række mennesker. Nu er der kun min makker og jeg, og vi har samme profil, så beslutningerne modnes på ca. halvandet minut. Den frihed er meget motiverende, og… og sig mig, hvorfor vil den her (læs: bilen) nu ikke skifte over på benzin?”
Den seriøse snak afløses af grin, og alle stirrer på instrumentbrættet. Men et øjeblik efter tager benzinmotoren over, nøjagtigt som den skal, da Jarl træder pedalen i bund. KIA Niro er ikke en lydløs oplevelse, konstaterer vi og bliver enige om, at modellen heller ikke ligger i den dyre ende af Hybrid bilerne. Efter en tur på motorvej, triller vi atter ind foran Bilernes Hus med en opsummering fra Jarl: ”Jeg ville ikke være fan af at skulle køre til Frankfurt i den, men KIA Niro er en pæn bil med høj siddestilling, der egner sig godt til familien, som ikke kører voldsomt mange kilometer.”
Brændstof på banen
Nickelbacks ”How you remind me” strømmer ud af radioen, og Jarl bemærker som det første, at vi er bedre kørende på musik i den næste bil – en 7-gearet KIA Sportage, ingen strøm, ren diesel. Til gengæld jubler han ikke over håndbremsen, der sidder i bunden af venstre side som et levn fra fortiden. Han fortæller, at KIA for år tilbage hyrede Audis chefdesigner ind for at løfte det visuelle udtryk: ”Jeg er dog i tvivl, om hvorvidt han nåede at være inde over Niro’en, men har tydeligvis haft lidt mere fat i Sportagen, selvom han godt kunne ha’ strammet lidt op,” griner Jarl og henviser til de mange knapper og ikoner, som breder sig ud over instrumentbrættet. ”Når det er sagt, er KIA Sportage løftet markant både i størrelse, komfort og med hensyn til støj. Det mærkes tydeligt.” Der er også andet, Jarl mærker tydeligt: ”Når man skifter bane, opstår der en smule modstand i rattet, hvis man ikke bruger blinklyset. Det er en smart reminder, hvis man er i gang med at skifte vejbane ved en fejl – f.eks. hvis man er ved at falde i søvn bag rattet.”
Vi taler om politik, og til spørgsmålet om, hvad der er bedst ved at være involveret i lokalpolitik siger Jarl: ”Det er at have indflydelse på ting, som er borgernære; skoler, plejehjem, stisystemer osv. De ting betyder noget for mange mennesker og giver en kontant nærhed, som er meget motiverende. At se folk i øjnene og bekræfte, at man gerne vil være med til at gøre noget ved sagen og se det blive ført ud i livet – det er mit brændstof i politik.”
Tilbage til KIA Sportage og Jarls anmeldelse: ”Vi er rykket en klasse op og har fat i en god, rummelig bil til familien, som kan nøjes med at køre rundt herhjemme, og som ønsker en fed bil, der dækker mange behov. Men Frankfurt-testen? Nej, desværre. Ingen tur til Frankfurt for mig i en KIA Sportage.”
The real McCoy
ProPILOT, ProPILOT Park, intelligent fartpilot og andre funktioner har gjort Nissan LEAF til verdens mest solgte elbil, der kan køre op mod 378 km, før den skal lades op igen. ”Så skal man køre rundt med de her bagi!” udbryder Jarl og haler de to kabler til ladeapparatet op af bagagerummet på den hvide LEAF, som er dagens sidste testbil. Speederen jokkes i kælderen, og allerede på den første kilometer er dommen klar: ”Her er tale om et kig ind i fremtiden og den ægte vare, som ikke behøver hjælp fra en benzinmotor for at klare accelerationen, der betyder, at du får dækket noget af din ’drengerøvs-trang’. Bilen er gjort mere færdig og giver bare en federe køreoplevelse.”
Efter et smut forbi Gl.Skovridergaard, som er et af Jarls yndlingssteder i Silkeborg, taler vi om hans tilgang til både politik og livet generelt: ”Der findes mange bil-metaforer, men jeg talte tit med min tidligere direktør inden for teknikområdet i kommunen om generelt at turde udfordre lidt mere; om ikke altid at køre ’midt på vejen’ og der, hvor der er allermest sikkert. Måske vi i stedet skal turde køre lidt tættere på grøften med risiko for at få hjulsporet uden for vejbanen, hvis I forstår.”
Vi stiger ud af bilen med Jarls afsluttende kommentar: ”Dagens testvinder er uden tvivl Nissan LEAF. Når vi kører rundt i byen, er den helt stille og let at betjene, og når vi kommer på motorvejen, oplever vi det sporty med accelerationen og de gode køreegenskaber. Bilen har desuden en lækker kabine, og kan du leve med en køreradius på knap 300 kilometer, så får du meget bil for pengene og en god bil til familien Danmark.”
Fire fede, festlige, fartrige timer i godt selskab er slut. Én ting ved vi; fra i dag skal der konsekvent køres en lille smule tættere på grøften.
FAKTA:
Danmarks største bilhus med mere end 300 nye og brugte biler i indendørs udstilling
Autoriseret forhandler af fabriksnye Kia, Nissan, Skoda og Volkswagen
Autoriseret servicepartner for Audi, BMW, Fiat, Kia, Nissan, Skoda og Volkswagen
Servicerer mere end 30.000 biler om året
Dækhotel med plads til 18.000 hjul
160 ansatte herunder 90 mand på værkstedet og reservedelslageret
FAKTA:
Jarl har leaset en Mercedes C220D stationcar, som han glæder sig til at få den 1. juni
Mener, at politik både er noget af det mest motiverende og det mest trættende, han har arbejdet med i sit liv
Og mener, at vi generelt godt kan forvente lidt mere af hinanden, og at moderne stærke mennesker kan have en tendens til at ”pive” lidt for hurtigt